Terra Modena 198

Det här är ingen encylindrig supermotard utan snarare en Testarossa på två hjul, komplett med Ferraris röda motor och samma omisskännliga mekaniska konsert från motorn.

Motorn är ett minimalistiskt mästerverk som väger 31 kilo med sex växlar och balansaxel och de första motorerna tillverkades av JPX i Frankrike som även är underleverantör till Ferrari och senast tillverkade delarna för George Beales replika av Hondas klassiska sexcylindriga racer. Det är en fyrventilad, vattenkyld, våtsumpsfyrtaktare på 449 cm³. Kuggdrivna överliggande kamaxlar påverkar 39 mm insugsventiler och 32,5 mm avgasventiler, alla i titan och med dubbla ventilfjädrar. Vevstaken är också av titan och har en smidd kolv från Pistal Racing med 12:1 i kompression. Effekten lär vara »över 55 hästar« vid 9 500 varv med en enkel injektor i ett 51-millimeters spjällhus. Torrvikt körklar är fantastiska 118 kilo.

Terra Modena känns som en snabb puma på vägen, beredd att kasta sig över ett offer, extremt lättstyrd. Det här är ingen motard; det är en encylindrig superbike som surrar lite på lägre varv men roterar vibrationsfritt över 5 000 varv. Avgasavstämningen och en hög etta (för att bromsa ofrivillig bakhjulsåkning) ger problem i stadstrafik. Men över 5 000 är den en tiger och det kommer en extra kick vid 7 000. Motorn lär klara 12 000 varv utan problem.

 

En snabbväxling med knappar finns med i planerna. Lätt svängmassa gör motorn varvvillig men även vridsvag – man måste varva! Tätstegad låda fördelar effekten korrekt och kul är det, hela tiden. Negativt är startproceduren – tändning och sedan vänta tills bensinpumpen slutar ticka, vilket man bara kan känna med handen mot tanken och sedan trycka på startknappen och vara beredd med gasen när motorn verkar börja ta sig. Funkar inte det, får man börja om. Och om igen…

Hjulbasen med 1 480 mm är relativt lång, delvis för att hindra wheelies. Öhlinsgaffeln har modifierats i Italien och är styv men acceptabelt följsam. Dunlopdäcken är mindre imponerande, men bromsarna arbetar mästerligt – de har ju inte mycket vikt att ta hand om, Enda nackdelen är priset…

 

Plus:
Grym motor, bara de häftigaste delarna du kan hitta. Välbalanserad. Varvar ­närmare 12 000 rpm.

Minus:
Omständig startprocedur, klen effekt i botten, osäker reservdelstillgång men framförallt rent snuskigt dyr.

Publicerad i Bike nummer 8 2007.
Text: Alan Cathcart
Bild: Alex Photo