Suzukis plan för att återvända till toppen

År 2020 firar Suzuki 100 år. Tills dess vill man förbättra sin ekonomi till samma nivå som den var innan lågkonjukturen slog till 2008. Suzuki har av de japanska tillverkarna haft det tuffast, år 2007 hade märket en rekordomsättning på 3,5 triljoner yen (ungefär 237 miljarder kronor), bara två år senare var den nere på 2,4 triljoner yen.

Först till i år har de nått tillbaka över 3 triljoners-stolpen och tillverkaren blickar nu alltså fortsatt framåt. Suzuki har haft flera spännande lanseringar på senaste år som dock har legat efter resten av marknaden (V-Strom 1000, GSX-S 1000). Med hjälp av tre nya fokuserade mål ska man bland annat korta utvecklingstiden och ta fram nya, innovativa modeller. 

Suzuki säger att man vill utveckla produkter som visar företagets karaktär. Man kommer fokusera på kurvtagning, inbromsning och körning (ungefärlig översättning av ”running”) och ta fram motorcyklar som är roliga och lättkörda. MotoGP-programmet ska spela en viktig roll och märket ska förstärka sin tillbehörsavdelning. Till 2019 ska man sälja två miljoner motorcyklar globalt, en ökning på över 13 procent från 2014. 

Vad tror du om Suzukis plan – är de på rätt väg?