Suzuki presenterar nya V-Strom

Som vi redan kunde rapportera i Bike nummer sex är Suzukis nya V-Strom så gott som identisk utseendemässigt med den prototyp som visades på Intermot-mässan förra året. Första generationens V-Strom lanserades 2002 och nu är det alltså dags för en uppdatering.

Motorn är fortsatt ursprungligen en TL1000S-twin som nu är rejält uppdaterad. Borrningen har ökats med två millimeter vilket ger 1037 kubik istället för 999. Cylindrarna, topplocket, kopplingen, kylare, kolvar och vevaxeln är nya och har hjälpt till att både minska vikten och öka effekten, främst tidigt i registret. 

Effekten ligger på 100 hästkrafter vid 8 000 varv. Vridmomentet har ökat med 2 Nm till 103 Nm, fast kommer nu redan vid 4 000 varv istället för 6 400. 

V-Strom har en helt ny aluminiumram som ökat hjulbasen till 1 555 millimeter och ökat längden på svingen. Även den sexstegade växellådan är ny och har slirkoppling. 

Bland elsystemen hittar vi traction control, som justerar tändningen och luftflödet när sladd upptäcks genom sensorer på fram- och bakhjulet, gasreglagets position, vilken växel som är i samt vevaxelns hastighet. Det finns två lägen och möjlighet att stänga av systemet helt. 

Fram sitter dubbla 310 millimeters bromsskivor med Tokico-ok, ABS är standard. Framgaffeln är inverterad, mäter 43 millimeter och är fullt justerbar. Bakdämparen går det endast att justera förspänning på. 19-tums fälg sitter fram och 17-tum sitter bak, tillverkade av aluminium. 

Fyra färger finns att välja på – röd, svart, vit och khaki. V-Strom 1000 väger in på 228 kilo.

Till höger hittar du ett bildspel på den nya modellen. Här kan du se en intervju med designern, utvecklingschefen och testföraren.