Suzuki GSX 1300 R Hayabusa

 

Det kan låta konstigt att vilja trefaldiga effekten i en motorcykel som redan är en av de snabbaste. Om du inte tycker det låter konstigt är det här något för dig.
Troligen vet du att Suzuki Hayabusa är en av de starkaste och snabbaste motorcyklar som går att köpa. Så har det varit sedan modellen lanserades till säsongen 1999. Utan några modifikationer alls finns ungefär 160 hästkrafter på bakhjulet och gör det möjligt att under gynnsamma förhållanden få en Hayabusa över 300-strecket.
Kanske räcker det inte för att imponera på dig. Kanske är du van att kasta dig utför klippavsatser och utforska effekterna av metamfetamin. I så fall har vi nog lösningen för dig.
Med  turbo och 1,0 bars laddtryck fördubblas mängden luft/syreblandning och samtidigt antalet ursprungliga hästkrafter. Alltså ungefär 320 hästkrafter. Vid 2,0 bars laddtryck fördubblas effekten en gång till – till 640 hästar.
Amerikanska Orient Express har sedan många år varit en välrenommerad leverantör av turbokit och har kompletta paket till Hayabusa från cirka 25 000 kronor.
Ett minst lika välrenommerat och dessutom svenskt alternativ är MC Express i  Altersbruk några mil norr om Piteå. 685 hästkrafter (525 literhästar) har Erik Marklund och hans kollegor kramat ur en Hayabusa – utan att öka cylindervolymen från originalets 1 298 kubik. En annan imponerande notering är  384 km/h som en annan av Marklunds hojar presterade i oktober 2004 på saltsjöbottnen i Bonneville, Nevada.
För 68 000 kronor säljer MC Express sitt »Race Kit 1« och utlovar 500 hästkrafter. »Standardkitet« kostar 65 900 kronor och med det och 98-oktanig handelsbensin rekommenderar MC Express att laddtrycket och effekten begränsas till 300–340 hästkrafter. Vid den nivån utlovas hög driftsäkerhet och stor tillförlitlighet.