Suzuki GSR 750

Förra året gav sig Yamaha in i klassen med FZ 8. I år är det Suzukis tur med nya GSR 750. Det handlar om det stora intresset för nakna mellanklassare, där Kawasaki satte kursen redan 2004 med Z 750. Bland de europeiska märkena hittar vi Aprilia Shiver, Triumph Street Triple och BMW F 800 R. Gemensamt har dem att de är okomplicerade och lättkörda motorcyklar som fyller ett tomrum mellan de mindre nakna nybörjarmodellerna och större muskulösa streetfighters.

De nya nakna mellanklassarna ska vara lätta att köra även för nybörjare och de ska klara av att få hornen att växa fram i pannan när adrenalinet gör myteri i kommandocentralen inne i hjälmen. Och det bästa av allt – trots att de är fulla av körglädje utgör de inte på långa vägar ett lika stort hot mot körkortet som de mer påklädda raketerna som vaknar till liv vid 150 plus.
Jag blir glad när jag kör nya modeller och märker att tillverkarna har gjort hemläxan. Suzuki GSR 750 är en skön motorcykel. I mina ögon är den nära nog en optimal motorcykel med de kvaliteter som tillsammans skapar en riktigt bra motorcykel. Jag sitter mycket bra, växellådan är en dröm, kopplings- och bromshandtag är lätt att använda och chassit känns mycket välbalanserat. Det gör att GSR  750 trivs både i staden och på kurviga landsvägar.
Speciellt chassit imponerar. I normala hastigheter – om det finns något sådant för en lite övergenomsnittligt körglad motorcyklist – uppför den sig bättre än en väldresserad schäferhund.

Suzuki har använt just så bra fjädringskomponenter som jag förväntar mig på en sådan här modell. Hojen känns väldigt harmonisk och välbalanserad. Det är bara i väldigt högt tempo som den kämpar lite med att leverera. Den är lite mjuk bak när det går fort, men om du helst vill köra på bana har Suzuki en serie som heter GSX-R som du ska titta närmare på.

Med tanke på användningsområdet fungerar GSR  750 väldigt bra och jag skulle utan vidare kunna använda den på en bandag eller för att utveckla mig som förare.
Det är ingen överraskning att Suzuki har använt motorn från ikonen GSX-R 750 när de har byggt en helt ny kåplös modell i den här storleksklassen. Suzuki har skapat nya profiler på kamaxlarna, modifierat insug och förbränningskammare för att ge motorn ett mer gatanpassat intryck.
Det som emellertid överraskar oss är att slaglängden är kortad med 2,7 millimeter. Motorn går fint, men jag saknar lite mer spontanitet och vrid när jag drar i gashandtaget under femtusen varv. Jämfört med Yamaha FZ 8 – som var förra årets testvinn-are i den här klassen – saknar GSR 750 nästan en halv centimeters slaglängd vilket kan vara en del av förklaringen. Kommande effekttester kommer dock att avslöja om jag har rätt eller inte när jag hävdar att GSR 750 är svagare i mellanregistret än FZ 8.
Det här exemplaret saknar ABS-bromsar, en förutsättning för att kunna sälja en motorcykel av den här typen i Sverige 2011. Först under senhösten kommer GSR  750 bestyckad med abs till handlarna. Priset är ännu ej satt men indikationerna är en prislapp på runt 90-95 000 kronor likt jämförbara hojar. Sammantaget är Suzuki GSR 750 en bra motorcykel. Det är definitivt en motorcykel som jag skulle lägga mina sparade pengar på om jag skulle köpa min första hoj. Jag skulle faktiskt kunna tänka mig att lägga mina pengar på den även idag, trots att jag inte är nybörjare.
Modellen bjuder på mycket underhållning, har ett bra pris och kostar rimligt mycket att försäkra. Men även om ekonomin är ett nyckelord så är det körglädjen som står i fokus och det ska aldrig underskattas!

Plus:
Mycket välbalanserad. Härlig på kurviga landsvägar. Lättmanövrerad i staden. Passar både nybörjare och mer erfarna.
Minus:
Saknar en del kraft i nedre delen av effektregistret. Hur är det år 2011 möjligt att bygga en sådan här hoj utan ABS?