Suzuki GSF 1200 Bandit

 

Japaner med smak för stora motorer i smidiga chassin måste ha slitit sitt hår när Suzuki presenterade Bandit 1200 på hösten 1995. Ända sedan 1989 hade Suzuki tillverkat Bandit-serien för den inhemska marknaden, men aldrig med mer än fyrahundra kubik. När den efterlängtade modellen med tre gånger så stor motor och kraft som det anstår modellnamnet till slut kom, fick japanerna nöja sig med att se den på bild i utländska motorcykeltidningar; den var byggd för USA och Europa. Bandit 1200 blev snabbt en vanlig syn bland trafikjus, längs svepande landsvägar och på kontinentala motorvägar. Den var först med att erbjuda den sköna blandningen av upprätt körställning, lättsvängt chassi och massor av effekt – det som vi i dag kallar för Streetfighter och som är det segement som just nu växer snabbast i Europa. Egenskaperna är bäst fångade i den första versionen mellan 1996–2000, då rörramen är bockad efter samma snitt som GSX-R och halvkåpan har mått och linjer som får den blottlagda motorn att se mycket stor och potent ut.
Körupplevelsen är starkt färgad av  den luft- och oljekylda radfyran på 1157 kubik med härstamning från den legendariska sportmodellen GSX-R 1100 årsmodell 1988. I GSF 1200 Bandit har den tvåmillimeter större förgasare med trottelpositionssensor, en millimeter större borrning, lägre kompression och andra kamaxlar för fler hästkrafter i mellanregistret, men färre på topp. Omfördelningen av kraft är en tydlig indikator om vad Bandit 1200 handlar om: blixtsnabb acceleration – för att lyfta framhjulet högt upp i luften, för att med en lätt handledsrörelse flyga förbi en kortege bilar, för att köra om din kompis mellan två kurvor eller bara för att det är så fantastiskt kul att känna hur det bär iväg. Det lite slätstrukna utseendet ger alltså inte den här motorcykelns potential riktigt rättvisa. Ja, fjädringen är för mjuk för riktigt offensiv körning och styrningen är inte exakt som på en sporthoj, men i det bekväma sätet med knäna i snäll vinkel och händerna i vilsamt läge på det raka styret, är du sällsamt fri i valet mellan ytterligheter: avkoppling eller galenskap. Bli ändå inte förvånad när det inbyggda motståndet mot måttlighet sätts på prov. 
Första uppdateringen av Bandit 1200 kom till årsmodell 2001 med det rakt diagonala ramröret mellan styrhuvud och bakram, samt ett helt annat utseende på halvkåpan. Motorn fick många osynliga och relativt obetydliga justeringar, klocka tillkom i den facelifade instrumenteringen, sex- istället för fyrkolvsok, 20-literstank (19 innan) och ny men, inte bättre, framgaffel. 2004 tillkom rostfritt avgassystem och 2006 såg en total make over som  i allt väsentligt motsvarar den nuvarande Bandit 1250, bortsett att årsmodell 2006 ännu har den ursprungliga luft- och oljekylda motorn. Bland konkreta förändringar till 2006 märks sving med sexkantsprofil samt ny form på strålkastare, sadel, tank, sidopaneler och fälgar. En relativt enkel modifiering som gör stor skillnad är att ersätta stötdämparen bak mot motsvarande enhet från GSX-R 750/1100. En annan är, den i Banditkretsar välkända och uppskattade, modifieringen av luftboxen och förgasarna. Googla på »The 2-inch Mod«. Här finns billiga hästkrafter att hämta.

Annons

Annons