Stora förändringar i MotoGP – Reglementet ändrat redan i år

För att MotoGP inte ska fortsätta in i en ännu djupare kris har nu FIM snabbt kommit med ett par radikala förändringar! Både tävlings och det tekniska reglementet har drabbats av förändringarna. För att få behålla VM-statuset måste MotoGP kunna erbjuda minst 18 cyklar på startfältet i år, samtidigt som WSBK slår nya rekord vad gäller startande har MotoGP hamnat i en djup svacka med rejäla nerskärningar.

-Vi har tagit en del viktiga beslut för att reducera kostnaderna i GP racingen och vi har alla kommit överens om dessa förändringar. Våran arrangör Dorna, tillverkarna och teamen har alla hjälpt till med besluten, säger FIM:s president Vito Ippolito.

-Dessa är de slutgiltiga besluten för i år och vi tror att de kommer att hjälpa alla. Det är de första stegen vi har tagit med en blick mot framtiden och vi kommer att träffas igen under de kommande veckorna för att fortsätta diskutera hur vi kan sänka kostnaderna ytterligare för 2010, fortsatte presidenten.

Här är förändringarna steg för steg

– Launch control är ett minne blott! Nu är det helt och hållet upp till föraren i starten, ingen hjälp med att snabbt komma iväg från startplattan.

– Från och med Tjeckiens GP på Brno får man endast använda fem motorer säsongen ut.

– Keramisk komposit material är inte tillåtet i bromssystemet, varken i skivor eller belägg med andra ord.

– Elektriskt kontrollerad fjädring är inte tillåtet.

– Endast två tester efter race är tillåtna på Valencia och Brno för utvecklings syften, då med endast testförare!

– Fredagens morgonträning försvinner! Samtidigt som alla träningspass, inklusive kvalen, kortas ner från 60 min till 45 min. Det nya tidsschemat ser då ut som följande:

Fredag
13:05-13:45 125cc Free Practice 1
14:05-14:50 MotoGP Free Practice 1
15:05-15:50 250cc Free Practice 1

Lördag
09:05-09:45 125cc Free Practice 2
10:05-10:50 MotoGP Free Practice 2
11:05-11:50 250cc Free Practice 2
13:05-13:45 125cc Qualifying Practice
14:05-14:50 MotoGP Qualifying Practice
15:05-15:50 250cc Qualifying Practice

Söndag
08:40-09:00 125cc Warm Up
09:10-09:30 250cc Warm Up
09:40-10:00 MotoGP Warm Up
11:00 125cc Race
12:15 250cc Race
14:00 MotoGP Race

Vilka som kommer att gagnas av detta? Det är självklart de rutinerade förarna som inte började sin karriär med att köra med hjälpmedel. Den yngre generationen förare som endast kört MotoGP 800cc och inte MotoGP 990cc samt 500 GP kan komma att få det tuffare än det gamla gardet. Se upp för ordentliga omsvängningar i tabellerna med andra ord! Rossi blir dock säkerligen med största sannolikhet oslagbar igen!