Stick ut hakan!

Under den internationella motorcykelmässan i Köln skedde den officiella världspremiären för KTM 690 Supermoto. Rykten om den nya enstånkan hade dock läckt ut betydligt tidigare. Kanske var det därför KTM valde att presentera motorn redan innan mässan.

Den nya motorn heter alltjämt LC4 men ska vara starkare, lättare, renare och vibrera mindre! Det faktiska kubikantalet har ökat från 625 till 653,7 och lådan har fått sex växlar. Insprutning och dubbla ljuddämpare med katalysatorer, gör det möjligt att tackla avgaskraven i Euro 3.
Tre kilo lägre vikt, toppeffekt av 63 hästar samt ökad kraft i mellanregistret utlovas vidare. Förlängda serviceintervaller, mycket tack vare minskat behov av kontroll och justering av ventiler, sätter pricken över i.

KTM menar att motorn utan tvekan är den mest moderna, kraftfulla Euro 3-homologiserade enstånkan i världen. Konkurrenterna, som dessutom är tyngre, har ingenting att sätta emot, närmast är BMW:s nya 650 på 53 hästar. Motorn har för övrigt bevisat sin potential genom segern i årets Dakar-rally.

Nu har vi fått äran att provköra 690 Supermoto och konstatera att det är fråga om en råbarkad gatmotard med fullgoda prestanda. En hoj för dig som inte vill vara som alla andra… Under körningen fick vi möjlighet att sätta hojen på hårda prov, både på de extremt kurviga landsvägarna och en liten gokart-bana.

Pallade den trycket?

Läs mer i MC-Nytt 5.07 som är ute i handeln den 10 april!