Service: Bromsar

Följ vår serie med enkla mektips som du kan göra själv, varje lördag publicerar vi en ny artikel. Våga greppa verktygen!
Bromsar lever ett hårt och ofta otacksamt liv. Deras uppgift är att via friktion mellan bromsbelägg och bromsskiva omvandla rörelseenergi till värme, en fysikaliskt ganska enkel process som i praktiken ställer mycket höga krav på materialet – temperatursvängningarna är snabba och stora, det är extremt skitigt och den yttre miljöpåverkan är stor. Dessutom, när vi talar om motorcyklar, ska bromsdetaljerna vara både lätta och nätta samt ha så låg friktion som möjligt mellan sina rörliga delar.
Med andra ord kräver en motorcykels bromsar en del omtanke för att säkra bästa funktion.
 
Bromsok behöver rengöring – oftare än vid varje bromsbeläggsbyte och noggrannare än en avspolning med trädgårdsslangen. Vad det handlar om är att avlägsna de ofta korrosiva partiklarna i bromsdammet från i första hand kolvarna i oket. 
Moderna bromsoks kolvar är inte sällan ytbehandlade för lägsta friktion. Anledningen till detta är att hög friktion ger ett tungjobbat system med bristande känsla, något vi inte vill ha. Därför är också tätningarna mellan ok och kolv så små som möjligt.
Smutsen orsakar högre friktion och ökat slitage på okets tätningar. Dessutom transporteras en del partiklar förbi tätningarna och in i bromsvätskan, en vätska vars egenskaper baseras på att den inte är kontaminerad, ytterligare ett skäl varför rengöring är viktigt.
 
Att rengöra bromsok är inte speciellt svårt, ett snäpp över att skifta hjul på bilen ungefär. Det bästa sättet är att plocka bort oken – lossa inte slangarna! – men det går även att göra det med oken på plats fast det blir lite pilligare. 
Oavsett vilket är nästa steg att ta bort bromsbeläggen. Olika ok har olika konstruktion men oftast hålls de på plats av en sprint, en fjäder eller ett plåtbleck. Är det första gången du gör detta kan det vara smart att ta en bild av ok och belägg innan du demonterar, det ter sig inte alltid självklart hur allt ska sitta när det ska ihop igen. 
Därefter pumpar du ut okets kolvar så mycket som möjligt. Hur mycket är det då? Utgå från skivans tjocklek, beläggens minsta möjliga tjocklek och lägg på en millimeter för marginalens skull och du har ett minsta avstånd mellan kolvarna du kan känna dig trygg med, förutsatt att kolvarna pumpas ut lika mycket på båda sidor.
Själva rengöringen är både kemisk och mekanisk. Det finns aggressiva och effektiva produkter, typ brake clean, men de är oftast overkill på motorcykelbromsar. Dessutom vill du inte få in brake clean i hjullagren, framför allt en risk om du låter oken sitta kvar på gaffel eller sving. T-Röd är ett effektivt sätt att ta bort den organiska smuts som bromsarna producerar, ett annat alternativ är faktiskt vanlig tvål. Nackdelen är att ovanstående ger en mycket torr yta varför ett milt medel som Veidec Gentle Clean,  som utöver att det rengör också motverkar korrosion, är att föredra.
 
En tandborste eller liknande är ett utmärkt verktyg när alla skrymslen och vrår ska rengöras mekaniskt – var noggrann – och avsluta hela processen med ett dopp i en hink varmvatten eller en ordentlig avsköljning med vatten. Undvik högtryck, nu räcker det gott med trädgårdslangen.
Efter återmontering gör du ett par provbromsningar, sedan är hojen fit for fight igen.