Sanslös värsting från Ducati!

Sett till antalet hästar är hysteriskt överkvadratiska (104/64,7 mm) 1098-kubikaren vid namn Testastretta Evoluzione världens starkaste twin. Den är lättare än alla föregångare och det totala förhållandet mellan vikt och vridmoment är betydligt bättre än i någon annan sporthoj. Siffrorna talar för sig själva. Vad sägs om 160 hästar och 123 Newton?

Efter att ha läst det framstår Ducatis lovord som understatement. Bortsett från den ytterst sällsynta och svindyra MotoGP-replikan Ducati Desmosedici RR, som går lös på 539 900, är de här av allt att döma världens värsta sporthoj för gatbruk.
I varje fall enligt Ducati som hävdar att hojen är oslagbar på bana och till och med accelererar ifrån en Suzuki GSX-R 1000.

Ducati berättar att hojen är minutiöst optimerad för en enda sak – prestanda. Varenda pryl på hojen finns där för att den är absolut nödvändig och levererar maximal prestanda. Utvecklingsprocessen skulle kunna liknas vid en bantning där varje gram jagats frenetiskt.
Det här är följaktligen den lättaste och snabbaste Ducatin någonsin. Att den även retarderar snabbast är en klar fördel men inte direkt oväntat.

För första gången har teknik integrerats direkt från MotoGP och Superbike. Aerodynamik, chassi, motor och bromsar är exempel på områden som har influerats men egentligen är allting mer eller mindre hämtat från racingbanan.
Vi noterar Brembos värsta bromsar vid namn Monobloc, elliptiska injektorhus från Ducatis MotoGP-racer GP6 och en riklig instrumentering – hämtad direkt från efterföljaren Desmosedici GP7.
För den som vill ha ett ännu mer radikalt koncept finns specialversionen S med bland annat lättviktsfälgar från Marchesini och sylvass fjädring från Öhlins.

Pris och vikt är okänt i skrivande stund, men vi återkommer och låter er dregla över godbiten så länge.