Så trimmar du din motor rätt

I förra numret beskrev vi fyra motorcyklar med olika typer av problem. Den första var gammal och trött, den andra hade en ganska osnygg motorgång på låga varv, den tredje blårök och den fjärde led egent­ligen inte av något annat är sin ägares önskan om ”bara lite till”.

Om optimering kan man generellt sett säga att priset ökar med kvadraten på effektökningen. Med andra ord, ju mer man trimmar desto dyrare blir varje hästkraft. Dessutom har olika motorer olika utgångspunkt, att öka en lågt trimmad motor med en handfull hästkrafter är betydligt billigare än att åstadkomma samma ökning i en prestandamotor.

Något annat som bör sägas att man ska ha klart för sig vad man vill uppnå innan man kopplar in datorn eller går loss med slipstiftet. En motor är en kompromiss och i de allra flesta fall innebär en förbättring av en viss egenskap en försämring av en annan. Det gäller alltså att bestämma sig för vad man vill och sedan fundera på om det är värt konsekvenserna (och priset).  

I Bike #6.15 kan du läsa om hur vi trimmade de fyra olika motorcyklarna och vad detta gav. Köp tidningen via länken nedan. 

20150805143310.jpg?itok=XONE2-mt