Så testar Bike

Mil, mil och åter mil
Förutom prestandamätningar och alla de objektiva mätdata vi samlar in kör vi också motorcyklarna, både långt och länge. När vi är ute kör vi ett par mil innan vi stannar och byter hojar med varandra enligt ett förutbestämt mönster. Vi jämför körintryck, ergonomi, komfort och allt däremellan. Dessutom har varje testförare egna specifika uppgifter, som att notera bränsleförbrukning eller i detalj fokusera på instrumentering och färddator.

Innan vi avslutar sista dagens körning, ett normalt test tar en vecka, är att vi tankar hojarna fulla. Väl nere i garaget toppar vi upp tankarna med dunk innan vi väger samtliga hojar på en precisionsvåg. ­Sedan tar vi ett antal mått som tillverkarna inte anger, bland annat avståndet mellan sadel och fotpinnar för både förare och eventuell passagerare.

Längst bak i varje test hittar du ­Uppmätta Värden. Där står sanningen om vad den motorcykel du är spekulant på kan prestera. Läs den noga och tveka inte att höra av dig om du har några frågor – vi hjälper dig gärna. 

Det sista vi gör innan vi släcker i garaget är ljusmätning. Vår korta säsong med tidiga vår- och höstkvällar gör att ljuset är av yttersta vikt för oss. 

Vi är faktiskt den enda motorcykel­tidning i världen som har utrustning att mäta ljus – faktum är att vårt ljuslabb till och med hjälper andra med sina ljusmätningar, däribland SJ och Volvo lastvagnar.

Mätvärden
När det handlar om prestanda finns det bara en sanning och det är den vi kan mäta oss fram till. Och vi mäter många saker.

Förutom att vi kör alla testmotorcyklar i bromsbänken, dels för toppeffektens skull men också för att se hur kurvorna ser ut, mäter vi alltid ett antal parametrar – bromssträcka, acceleration, toppfart och segdragning. Dessa värden säger oss det mesta om vad motorcykeln kan samt är ett bra bollplank för oss när vi ska summera och analysera våra egna körintryck. 

Dessutom belastas hojarna mycket hårt under dessa mätningar, som oftast sker på flygfält, vilket i sin tur snabbt avslöjar om en specifik modell har problem med exempelvis slirande koppling.

Vår mätrutrustning består av en GPS med 20 Hz upplösning samt accelerometrar som effektivt mäter hur många g hojen bromsar med men också ger data som hur snabbt från att man börjat bromsa man uppnår maximal bromseffekt. 

Givetvis kör vi också på bana i de fall motorcyklarna så kräver. Då är det Bikes testchef, flerfaldige superbikemästaren Christer Miinin, som lägger varvtider. 

Även här är mätutrustningen av yttersta vikt, den ger oss möjlighet att analysera hur motorcykeln presterar genom ett helt varv. Varför är hojen X långsammare genom kurvan A än hojen Y, och hur kommer det sig att hojen Z presterar bra under bromsmätningarna med har en bromspunkt 7,5 meter tidigare än hojen X? Dessa frågor, och många andra, är sådana som vi älskar att gräva ner oss i.


Poäng
En testvinnare utses med hjälp av poäng­tabellen där motorcyklarnas egenskaper ­summeras. Maximalt kan 20 poäng tilldelas per ämnesområde – exempelvis ”växellåda”. 

Varje poängtabell är unik och ska inte jämföras med andra testers tabeller. Med tabellens hjälp går det att skapa en översikt kring modellernas olika styrkor och svag­heter. Den modell som totalt får flest poäng är också den vi utser till vinnare. 

Poängtabellen tar inte hänsyn till ­varken pris eller ägandekostnader. För att underlätta arbetet med detta presenterar vi dock en ­tydligt ekonomisk översikt med både ­­service- och reservdels­kostnader i  varje  test. 

Eftersom poäng­tabellen är objektiv kan vi garantera att en testvinnare i Bike är den bästa motorcykeln!

Annons

Annons