Roberts GSX-R – Spänningen stiger i del två

I år har vi återställt tre läsarhojar till bättre än nyskick. Det här är artikelserien om Roberts Suzuki GSX-R 1000.

Efter hur många mil kastar egentligen en motorcykel in handduken? Svaret på frågan är i det närmaste omöjlig att ­precisera och precis som det mesta ­beror livslängden mycket på skötsel. 

Med tanke på att motorcyklister i Sverige i genomsnitt kör mindre än 300 mil per år är det kanske lättare att förstå varför det existerar en viss ”milnoja” i detta land, men tack och lov finns det också undantag. Roberts Suzuki GSX-R 1000 från 2001 har passerat 7 500 mil när den rullar in på AVA:s verkstadsgolv för egen maskin (inte på långbår för er som ­undrade) och tonerna ur Yoshi-pipan ekar gott i lokalen. Trots milen spinner den riktigt fint!

Som den mytomspunna sporthoj ”K1:an” är har den också använts, men trots det är listan över krämpor som AVA redan i första ­delen konstaterade, inte av annan art än ­normalt slitage för hojtypen.

 

Projektet börjar med en rejäl omgång med högtryckstvätten efter varsamt skrubbande med avfettning innan delar börjar skruvas bort för att blottlägga Sukkans ömmande punkter. 

Det mest alarmerande med Roberts cykel är kopplingens funktion. Att den hackar och hugger vid start är inget gott tecken. Efter att verkstaden tagit ur lameller och stålplattor ur kopplingskorgen konstateras snabbt det som vi anade men helst hade sluppit. Korgens klackar är slitna vilket orsakat den tröga och hackiga kopplingsfunktionen. En ny korg är ett måste för att råda bot på problemet.

– Ni frågade i förra numret om jag ville hjälpa till, sade Klas Östlund på Suzuki när han ringde till redaktionen. Och det är klart att jag gör det, för mig som älskar Suzuki är GSX-R lite som pricken över i. Jag skickar en ny kopplingskorg till AVA med en gång.  

Eftersom Robert är en gasglad prick som inte räds när vägen svänger lägger vi extra fokus på att återge GSX-R:en dess ursprungliga stuns. Framgaffeln servas med ny fräsch olja, packboxar samt fjädrar från Öhlins. I kombination med en helt ny Nitron-­stötdämpare från PEAN Sweden bak kommer väghållningen vara som när cykeln lämnade fabriken i Japan – fast bättre. ­Eloxeringen på framgaffelns innerben har med tiden nötts ner, men istället för att lämna in gaffelbenen för en ny ytbehandling väljer vi att lägga krutet på andra delar som är mer ”go” än ”show”. Benen är fortfarande fina utan repor som stör funktionen. 

Daniel på Bridgestone skänker en uppsättning S20-däck som passar cykelns tilltänkta användningsområden perfekt. Vid aktiv gatkörning vill du ha ett däck som snabbt når rätt arbetstemperatur, men som samtidigt inte överhettar när det pressas ordentligt, och där möter S20-gummit våra önskemål. Speciellt då Robert även brukar köra på bana då och då. 

 

En tusenkubikare med 160 hästkrafter är mest skräckinjagande om det inte går att få stopp på bitarna. Det finns tre stycken ”b:en” att hålla koll på för att slippa svettiga överraskningar; bromsbelägg, bromsslangar och bromsvätska. Bromsbelägg är det som kan gör störst skillnad förutsatt att dina slangar är hela och att vätskan okej. Givetvis byts allt detta ut så att Robert slipper besöka sandfållan i onödan, och om han mot förmodan skulle hitta dit blir det ont om ursäkter. Exakt vilka godbitar som tar plats håller vi på till sista delen i artikel­serien!

På motorsidan sker inga omvälvande förändringar utan snarare välförtjänt underhåll. Det smärre oljeläckaget från en av ­motorkåporna har åtgärdats tillsammans med ett ­olje- och filterbyte. Helsystem från Yoshimura och en PC3:a sitter på sedan tidigare och fungerar som sig bör, så den biten låter vi vara. Nästan i allafall. För s­nabbare och mer väl­ljudande uppväxlingar har MotoSpeed ­donerat en quick shifter från Power ­Commander. Robert kommer med andra kunna växla upp utan att behöva släppa på ­gasen eller använda kopplingen i framtiden. Ett inte allt för kostsamt tillbehör som faktiskt gör större skillnad för körningen än man kan tro. 

I AVA:s verkstad skruvas det än för fullt och fortfarande finns det småsaker att åtgärda och godbitar att montera. Men mer om det och det slutgiltiga resultatet får du ta del av nästa söndag!