Riviera Ducati 900 SS av Walt Siegl

Walt Siegl som är en riktig gammaldags yrkesman började från grunden på detta bygge och tillverkade sig en egen ram i krommolybdenrör som han sedan krönte med en NCR Ducati-influerad bensintank i kevlar och kolfiber. Resultatet är väldigt spännande med de klarlackade öppningarna i sidorna av tankens lack som avslöjar det exklusiva materialvalet under.

Kraftkällan är Ducatis luftkylda och vridstarka 900 SS-motor som herr Siegl har försett med ett big bore-kit, vilket ökar cylindervolymen till 944 cc från originalets 904. En ytterliggare effektknuff står de nya 39 mm-förgasarna för.

I framändan hittar vi Triumphgafflar som bestyckats om med andra ventiler och fjädrar för att bättre matcha den lättare vikten hos Ducatin. Svingen är av Ducatifabrikat, fast anpassad för de dubbla Öhlinarna som har hand om dämpningen av bakhjulets rörelser. Såväl fram- som bakhjul är Brembotillverkade Marchesini från Ducati 999. Det enkla och klassiska mätarhuset som visar både varvtal och hastighet är från Motogadget.

Det muskulösa, vintage-superbike-caferacer-aktiga resultatet och helheten som bildats, är i detta fall långt större än summan av de enskilda delarna! Spana in fler av Walts spännande byggen på www.waltsiegl.com.