”RCV1000R-förarna behöver mer tid”

Nicky Hayden, Hiroshi Aoyama, Scott Redding och Karel Abraham kör i år Hondas produktionsracer RCV1000R. På Sepang fick Hondan kritik för att den saknade effekt.

– Med avsaknaden av effekt finns det inte så mycket vi kan göra, men vi vet att vi ligger efter på den fronten så då måste vi försöka att förbättra något för just nu är det lite demoraliserande, säger Hayden. 

Även Scott Redding, som tagit steget upp till MotoGP från Moto2, håller med.

– När jag följer Colin Edwards eller Aleix Espargaro (som använder Yamahas motoralternativ) drar de ifrån mig på väg ut ur kurvorna. För mig är skillnaden i toppfart inte så stor, utan vid utgången. Yamahan håller nere fronten och driver framåt – det ser generellt ut som att de har mer kraft. 

Hayden hade snabbaste tid ombord en RCV1000R på Sepang, 1,9 sekunder från Márquez. 

– Avståndet är stort, men ärligt talat är Hondas maskiner inte lätta att köra. Förarna behöver mer tid för att förstå maskinen. Vi tror att förarna kommer nå en konsekvent nivå, säger HRC-chefen Nakamoto. 

Annons

Annons