Provkörning: Triumph Street Cup

För att tillgodose det fortsatta suget efter snyggt fabriksbyggda caféracers bland både nya och gamla motorcyklister har Triumph svängt ihop ännu en ny modell. Den nya motorcykeln kallas Street Cup och är en sportigare version av stabila nybörjarmotorcykeln Street Twin. 

När jag snirklar mig genom några av de mer trafikerade gatorna i Sevilla känner jag väl igen karaktären i den bottenstarka parallelltwinnen på 900 kubik. Den smidiga kopplingen, stabila känslan i växellådan och den låga sadelhöjden är andra egenskaper som lever vidare från Street Twin. Men istället för ett högt styre greppar mina händer ett nedbockat styre och fötterna vilar på ett par fotpinnar i räfflad aluminium. Körställningen är sportig men inte ansträngd. Det är lättare att vara aktiv i sadeln och det blir lite roligare att sprinta från rödljusen och dra på lite extra genom svepande rondeller eller på- och avfarter till större trafikleder. Den vridstarka motorn och lätta kopplingen gör Street Cup lätthanterlig vid rödljusen men jag vill ut på bergsvägarna för att verkligen känna på köregenskaperna. Den lilla vindavvisaren över lyktan är praktisk på motorvägssträckan ut ur staden men den låga sadelhöjden i kombination med placeringen av fotpinnarna ger ingen idealisk benvinkel för långturer.

Men det glömmer jag snabbt när det börjar svänga. Street Cup har samma gjutna 17-tumshjul som Street Twin men lite högre bakdämpare vilket gör den relativt kvickstyrd. Körställningen underlättar förflyttningar av kroppsvikten från enda sidan till andra genom kurvorna. Framför mig har jag de dubbla mätarhusen som känns igen från Thruxton-modellen. Sången från motorn ljuder ur ett par kortare ljuddämpare som tagits fram specifikt för den här modellen. 

Precis som hos övriga nya Bonneville-modeller är Ride By Wire-systemet väl avstämt men till skillnad från de större syskonen finns inga körlägen att tillgå. Både stötdämpning och bromsar är välavstämda för stadskörning men vid inbromsningar i högre tempo märks att Street Cup inte är någon lättviktare. Den som vill kan vässa köregenskaperna med justerbara bakdämpare från Fox som finns som originaltillbehör. För nybörjaren eller den som bara vill ha en kul stadshoj räcker standardkomponenterna dock långt.