Provkörning: Suzuki GSX-S 750

Det osar av kraft och elegans när jag spanar in GSX-S på ett par meters avstånd. Det är många fina detaljer som tillsammans skapar en attraktiv och inbjudande skapelse. Exempel på detta är små utstickande kåpor vid lyset fram, tanken och under motorn som tillsammans ger en aggressiv framtoning. Suzuki har gjort ett solitt arbete med uttryck och design ur alla vinklar. Storleksmässigt klär den sig väl tänker jag när jag slänger över benet och rätar upp motorcykeln. Sadelhöjden på 820 millimeter fungerar bra för mina 179 centimeter.

Ljudet när jag startar den vittnar inte om något vilddjur men radfyran vaknar rappt till liv och gör sig beredd. Tillverkaren har komponerat insugsljudet så att det ska mana föraren till inspirerad körning, något som jag får stor glädje av under dagen.

Kraftkällan är hämtad från GSX-R och i detta utförande trollar den 749 kubik stora motorn fram 114 hästkrafter vid 10 500 varv. Den vill alltså ha högt varvtal för att verkligen vakna, men den Euro 4-klassificerade motorn är också mjuk och medgörlig. Sjätte växeln är mycket flexibel och ger ett brett användningsområde.  Vridmomentet når sin topp vid 9 000 varv  och då levereras 81 newtonmeter. Suzuki har lagt till ventilationshål mellan kolvarna i övre delen av vevhuset för att öka effektuttaget samtidigt som den uppfyller de nya miljökraven. Därutöver används iridium-baserade tändstift.    

Det går fort att känna sig hemma på GSX-S 750 eftersom den är lätthanterad och logiskt sammansatt på alla sätt. Körställningen är framåtlutad och bör karakteriseras som sportig. Jag kör en hel del tid på motorvägen i början eftersom att jag ska genom hela stan. Här cruisar den skönt på högsta växeln men som alla motorcyklar i den här klassen finns inte mycket till vindavvisning. Med sitt smala styre och kvickstyrda chassi är den perfekt för att knixa sig fram med i den täta trafiken. 

Så blir det äntligen dags för serpentinvägar, underhållande höjdvariationer och i övrigt härliga landskap. Motorcykeln är i sitt ässe och protesterar aldrig när en ny kurva bjuder upp till dans. Den är med på alla noterna och motorns egna orkester trollar fram välkomponerade toner vid riktigt aktiv körning. Det är bara små vibrationer som finner hela vägen fram till styret och fotpinnarna. Tillsammans med ljudet från luftburken är vibrationerna med och ger de nödvändiga rysningarna som ska till för att samspelet ska kännas komplett. Kopplingen är något tungjobbad men fungerar väl tillsammans med växellådan. En Low RPM Assist hjälper till att hålla varvtalet uppe för att inte tomgången ska gå under en viss nivå.  Jag märkte att denna slog in och ökade varvtalet vid ett antal tillfällen då jag släppte av på gasen vid stoppljusen. Insprutningssystemet jobbar jämnt och motorn känns mjuk.

USD-gaffeln fram kommer från KYB och den reagerar snabbt. Den lämpar sig väl för våra skandinaviska vägar av varierande kvalitet men dyker något vid hård inbromsning. Det är endast förspänningen som kan justeras vilket även gäller för bakdämparen. 

Aluminiumfälgarna är 10-ekrade och i 17-tums storlek. Här är det Battlax Hypersport S21-däck från Bridgestone som har fått uppdraget att greppa i – något som är en mycket god kombination med resten av cykeln. Jag får också anledning att byta spår i kurvor. Däck, fjädring och chassi samspelar väl tillsammans och gör ingreppen enkla. En relativt kort hjulbas hjälper också till. 

Suzuki har använt ett traction control-system med tre nivåer hos GSX-S. Nivå ett är för sportig körning och systemet griper in minimalt. Enligt tillverkaren är nivå två det mest optimala för vanliga vägar medan nivå 3 ger maximal traction control under våta eller kalla förhållanden. I denna provkörning var det mest nivå ett som användes men jag testade även att avaktivera systemet helt. Att skifta mellan de olika nivåerna görs enkelt via knapparna på vänster styrhalva.

För att stoppa ekipaget sitter det dubbla bromsskivor på 310 millimeter fram. Radialmonterade Nissin-ok med fyra kolvar gör jobbet till en barnlek. Här räcker det med ett finger för att få full kontroll på cykeln. Både bett och känsla är förstklassig. ABS-funktionen sattes på prov ett par gånger och pulserna är märkbara. Resten av motorcykeln uppför sig kontrollerat och förutsägbart under de hårda inbromsningarna. 

Jag har tagit Suzukin genom alla element som den kan förväntas stöta på under en vanlig dag. Den har bemästrat uppgifterna på ett bra sätt. Men det viktigaste är kanske att jag har haft roligt under samtliga mil. Det är ju det motorcykelåkning handlar om. En fyrcylindrig 750-kubikare som denna har kraft nog att underhålla de allra flesta gatåkare.