Provkörning: Moto Guzzi V9 Roamer/Bobber

Den italienska motorcykeltillverkaren Moto Guzzi firar 95 år i år och lanserar sin helt nya V9-plattform med Bobber och Roamer. Inspirationen är hämtad från ett ökat antal kvinnliga förare, en ny generation med kunder och självklart den hårda kärnan av Moto Guzzi-anhängare. De två modellerna har gemensam ram och motor. Moto Guzzi har lagt fokus på att föra traditionen vidare och det är stål och aluminium som dominerar. Det är bara det nödvändigaste som är på plats, speciellt när det gäller Bobber. Jag väljer dock att provköra Roamer först.

V-motorn i 90-grader är luftkyld och ger speciella vibrationer i sidled när jag startar den. Motorn är svart och kylflänsarna syns väl i kontrast mot motorn. Den har lite rundare kanter jämfört med Moto Guzzis föregående modeller och uppfyller nu Euro-4-kraven. Det finns inget tvivel att detta är en unik känsla vid första uppstart. Eftersom att cylindrarna sticker ut så pass långt ut på varje sida är det inte många centimeter mellan dessa och mina ben. Det märks extra mycket vid växling.

Roamer är en klassisk modell som utrustats med ett 19-tums framhjul och däck från ­Pirelli. Den har en hel del krom, klassisk ­lackering och relativt brett styre. Förar­positionen är upprätt. V9-motorn jobbar utan ansträngning när jag kör längs Comosjön. Den bjuder på lite under 55 hästkrafter vid 6 250 varv och max vridmoment ska vara tillgängligt vid 3 000 varv. Kraftöverföringen sker med en nydesignad och nästan underhållsfri ­kardan. Ljudet från kardanen hörs inte när jag kör själv men när jag ligger bakom några ­kollegor hörs en behaglig men lågmäld sång. 

Instrumenteringen är elegant och innehåller de grundläggande funktionerna. Via en knapp på vänster sida av styret kan du enkelt skifta till den information du vill se i det digitala fönstret. I tillägg till detta går det använda din smarttelefon som extra instrumentering via Moto Guzzis egen app. Båda motorcyklarna är utrustade med en praktisk usb-kontakt.

När vägen slingrar sig uppför bergen blir det snabbt nödvändigt att använda växellådan mer flitigt. Den bjuder på sex växlar och är en trevlig och problemfri bekantskap. Den nyutvecklade kopplingen är lätthanterlig och av den torra typen med enkelskiva. Den luftkylda motorn blir varm men inte för varm. Roamer är inte en motorcykel som stormtrivs när den kastas in i hårnålar. Jag sliter lite för att hitta harmoni på de kurviga vägarna. V9-cyklarna är utrustade med två nivåer av traction control, ett läge för torrt väglag och ett för blött. Fram sitter det en enkel bromsskiva med Brembo-ok. Modellerna har ABS som fungerar okej men bromshandtaget kräver en fast hand och kunde gärna varit lite mer följsam i sin funktion.

Bobber är alltså byggd på samma plattform men den ger en tämligen annorlunda upp­levelse. Det mindre framhjulet och det breda Continentaldäcket gör den mycket enklare att kasta in i svängarna. Däckdimensionen fram är 130/90-16, kontra 100/90-19 hos Roamer. Här är det gott om harmoni när jag forcerar den ena svängen efter den andra och nedläggningsvinkeln gör att skrapar rejält i asfalten.

Bobber har ett rakt styre som är lite smalare än det hos Roamer. Det sitter dessutom lägre vilket göra att motorcykeln upplevs som lite sportigare. Där Roamer har krom har Bobber istället matt svart lack. Båda modellerna har ett stort urval tillbehör vilket gör det möjligt att personifiera och bygga sin egna unika version. Moto Guzzi satsar också på ett brett urval av hjälmar och kläder.

Fram finns inga justeringsmöjligheter av stötdämpningen men bak går det att justera förspänningen. Båda modellerna klarade både stora och små ojämnheter på en acceptabel nivå men i några gupp slog fjädringen igenom. Även om modellerna är byggda med mycket stål och aluminium har Moto Guzzi ändå klarat av att få ner ­total­vikten till 199 kilo.

Moto Guzzi har varit lojala mot sina värderingar och skapat två modeller som ger en helt unik körupplevelse. De speciella vibrationerna är närvarande och det känns oftast som de hör hemma i fotpinnarna. Det är en annorlunda känsla att köra en Moto Guzzi och det märks speciellt när man startar ­motorcykeln. Bobber och Roamer är inte motorcyklar som är bäst på något och det finns konkurrenter som bjuder på större körglädje och bättre komponenter. Men Moto Guzzi ger dig ­något unikt och kan absolut attrahera de som är ute efter en speciell känsla och vill gå sin egen väg.