Provkörning: Harley-Davidson Low Rider S

Motorcykeln jag har framför mig är genomgående svart. Den enda färgglimten är de guldlackerade fälgarna med en design som ska föra tankarna till 60- och 70-talets formelbilar. Det här är nya Harley-Davidson Low Rider som i den här stunden väntar otåligt på att ge sig ut på de sydfranska krokvägarna kring Marseille. Modellen är svaret på mångas önskan om en uppföljare till klassikern FXR som lanserades under tidigt 80-tal.

En bitig motor i ett av tillverkarens mest kapabla chassi är grundtanken. I dag är det Screamin’ Eagel-motorn i ett uppiffat Dyna-chassi. Stötdämparna hos Low Rider S är av tuffare snitt både fram och bak, de har funnits som extratillbehör sedan en tid tillbaka men levereras här som standard. Dämparna jobbar fint med den bitvis dåliga beläggningen när det äntligen blivit dags att ta ut den här nattsvarta glidaren på vägarna.

Den grova framdämparen är stabil även vid hårdare inbromsningar. Själva bromsarna utmärker sig inte på något vis men de gör jobbet utan att protestera. Det riktiga glädjeämnet i det här bygget är motorn som tycks ha hur mycket mos som helst att tillgå. Den varvar upp snabbt och gassvaret är härligt analogt och nästan brutalt. Upplevelsen hjälps så klart på traven av att motorn på 1 800 kubik suger i sig luft genom ett öppet luftfilter och vräker ur sig den ur ett mullrande avgassystem. Växellådan är lättarbetad och ger ett stabilt intryck. Motor och växellåda i kombination med en lättdoserad koppling och låg sadelhöjd gör Low Rider  S förhållandevis lätt att manövrera på både landsväg och i stadstrafiken.

Körställningen är klassiskt cruiser­betonad med fötterna långt fram men styret har en modern twist. Det har höga risers, är ganska rakt men något böjt nedåt. Sadeln erbjuder bra stöd för ländryggen men stoppningen är tunn.

Den lilla kåpan över framlyktan är praktiskt vindavvisande och skulle mycket väl kunna husera både hastighetsmätare, varvräknare och blinkerslampor. Tyvärr har Harley valt att jobba med mätarhus och kontrollampor på tanken. Det här gör stadskörning besvärligt då en glimt för att se om du glömt stänga av blinkersen gör att du måste släppa blicken helt från vägen.