Provkörning: H–D XL 1200 CX Roadster

Den amerikanska tillverkaren från Milwaukee vill gärna framstå som lika genuint opåverkad av tiden som ett flyttblock av granit. Men även i den mest konservativa av motorcykelverkstäder smids planer för hur framtiden och återväxten ska säkras.

Harley-Davidson har historien och traditionen bakom sig för att kunna sko sig på den rådande retrotrenden. Nu måste de bara se till att gråhåriga gubbar i orangea jackor inte skrämt bort hipsterkidsen –som undertecknad själv– för långt bort. T-shirts med nedtonade tryck och faktisk passform samt nya Sportster Roadster är några produkter som ska åstadkomma detta.

Jag befinner mig i den bekväma och snyggt sydda sadeln på just Harley-Davidson Roadster under några soliga vårdagar i södra Frankrike. Färden går från kusten i Marseille upp i bergen och sedan ner mot havet igen vid Saint Tropez. Harley har tagit den modell i sitt utbud som säljer bäst i Europa och gett den en caféracerkur efter de senaste trenderna i motorcykelbloggosfären. Tydligast syns detta på den inverterade framgaffeln från Showa som bryter av mot resten av den minst sagt traditionella konstruktionen.

Längs ned på gaffeln hittas en kapad framskärm och dubbla radialmonterade fyrkolvsok. Paketet tillför inte bara en modern designtouch utan det gör även körupplevelsen bättre. Färgskalan är mörk enligt Harleys Dark Custom-koncept och som till alla hojar i den här serien erbjuds gott om originaltillbehör.

Den gamla Evolution-motorn på 1200 kubik skakar och lever om men framgaffeln och bromsarna gör att det känns förhållandevis tryggt att löda på lite extra genom de fantastisk fina bergsvägarna som kantas av stup och blommande träd. Så länge jag lyckas hålla lagom med varv på maskineriet och prickar rätt med gasen ut ur de svepande kurvorna är det här riktigt kul. Växellådan ger ett mer stabilt än finmekaniskt intryck. Mycket av körningen sker på tredje växeln tack vare vridet i motorn.

Styret är lågt men inget clipon, så långt var Harley inte beredda att gå den här gången. Fotpinnarna har mittmonterats för att skapa en sportigare körställning. Fötterna hamnar något brett isär och känslan av detta förstärks av att motorcykeln är smalare upptill tack vare den smäckra tanken. Framhjulet mäter 19 tum medan bakhjulet är 18 tum stort. Det stora bakhjulet tillsammans med bakdämparna som fått längre slaglängd bidrar till att ge hojen sitt mer framåtlutade stuk.

De stora hjulen kan dock vara en av anledningarna till att Roadster inte riktigt bjuder till självmant när det blir snävt mellan kurvkombinationerna på de vindlade vägarna. ABS finns och det är ungefär så långt som de elektroniska modernitetrna sträcker sig på den här modellen.

Efter en lång dag på vägarna känns vibrationerna av duktigt i både händer och fötter men den sköna sadeln sparade baken från nämnvärd träsmak. I stan blir körställningen och den bryska motorgången tröttande men på mindre landsvägar bjuder den här egna cafécruisern från Harley Davidson på riktigt rolig körning.