Provkörning: Ducati Monster 821

Utanför hotellentrén blickar tre Monster ilsket mot mig när jag är på väg att checka in. Ledaren klädd i rött omgiven av en pippigul och ett mattsvart syskon. Klassiska färger på en klassisk motorcykel som varit med sedan 1993 då den visades första gången. Nya Monster 821 ser slank och slimmad ut tänker jag när jag åter passerar hojarna efter att ha klarat av incheckningen.

Den senaste uppdateringen skedde 2014 då modellen lämnade 796-motorn för att kliva upp till nuvarnade 821 Testastretta-motorn. I samma veva uppdaterades elektroniken som hämtades från Monster 1200. Med dessa uppdateringar kramade Monster 821 fram 112 hästkrafter vid 9250 varv och gav ett vridmoment på 89 Nm.
 
2018-års modell lämnar några hästkrafter mindre, nämligen 109 men även vridet är något lägre med en topp på 86 Nm. Anledningen är Euro-4-normen. Effektreduceringen är inte något du känner av under körning. 

Övriga uppdateringar som nya Monster 821 ståtar med är en ny TFT-skärm, hämtad från syskonet Panigale, en ny tank från storebror Monster 1200, nya avgasrör, LED-belysning och inte minst en ny slimmad bakdel.

När vi rullar iväg på provkörningen som sker i Italien i trakterna kring Rimini får jag nästan motorstopp direkt. Det är kopplingen som hugger rejält och överraskar mig. Vid nästa rondell sker detta ännu en gång och jag irriterar mig över saken och vänder blicken mot kopplingshandtaget. Spelet i kopplingsgreppet är minimalt men jag ser till min glädje att det är en vanlig kopplingsvajer som sköter reglerandet. Ett antal varvs skruvande på justeringen löser mitt problem. Nu tar kopplingen långt ut istället för nästan inne vid styret, vilket ger mig den rätta känslan för resten av provkörningen. För övrigt erbjuder kopplingen ett visst motstånd vilket känns igen från märkets andra modeller. Likadant är det med växellådan. Växlandet går utmärkt åt bägge hållen men kräver bestämd fot för att lägena mer ska klonka i än att smyga på plats. Det som saknas är quickshifter. Men den som ändå vill utrusta sitt Monster med detta hjälpmedel finner en DQS (dubbelverkande quickshifter) hämtad från Panigale i tillbehörskatalogen. 

Körställningen är avslappnad vilket är till glädje när vi smyger fram i den täta trafiken på de trånga gatorna i Rimini. Reglagen och fotpinnarna sitter väl placerade för att du som förare ska kunna vara fokuserad på körningen istället för att reta dig på trötta underarmar. Sadeln är mjuk med bra stoppning och den ger ett rejält skydd bakåt. Du sitter i hojen och kör vilket känns tryggt. Sadelhöjden går att justera mellan 785 och 810 millimeter, vilket gör cykeln lämplig för kortväxta. Därutöver finns i den tjocka tillbehörskatalogen en ännu lägre sadel som sänker sadelhöjden ytterligare 20 millimeter.

När vi smugit ut ur stan och hamnar ute på landsbygden slås jag av att vägarna är riktgit dåliga. Det är potthål och lagningar precis överallt. Detta märks även i chassit. Fram­gaffeln får problem att svälja alla ojämnheter och det blir en stötig färd. Bakdämparen ­klarar jobbet bättre, även om den också får jobba hårt. Gaffeln saknar justeringsmöjligheter medan bakdämparen erbjuder justering för returdämpning och fjäderförspänning.

På jämnare vägar upplevs inte körningen som störande, istället tänker jag på att de fått till en bra setup för hojens ändamål och tilltänkta kunder.  
Färden rullar vidare och vi passerar vackra byar på löpande band i strålande solsken. Det är svårt att inte trivas när kurvorna ­avlöser varandra och det smidiga lättstyrda chassit lyder minsta vink från föraren. 

Även om motorn inte är ett under av ­effekt så är den välavstämd för en instegshoj som Monster 821. Kraften finns från låga varv genom hela registret, utan någon ­märkbart irriterande dipp någonstans. Det går utmärkt att använda vridet istället för att växla hela tiden längs de kurviga partierna.

Bromsarna sätts på prov vid ett antal tillfällen när gruppen jag färdas tillsammans med ökar tempot och låter kurvorna komma allt snabbare mot oss. De 320 millimeter stora skivorna och Brembos radialok med benämningen M4.32 löser detta galant och med bra känsla – oavsett hur ofta de behöver belastas.

Den nya TFT-skärmen är tydlig och ­informativ. Inte ens bländande solsken ger några större bekymmer då den ska betraktas.

Innehåll och ändringar för traction ­control, ABS, körlägen och kraftläge ­regleras mycket enkelt via knappar på vänstra sidan av styret. Med ett fåtal knapptryckningar når du önskat val, gör din ändring och ­bekräftelse. Detta sker enkelt under färd. Ducati Monster 821 har förfinats ­ytterligare och gjort en bra cykel ännu lite bättre.