Provkörning: CCM GP-450 2015

CCM, den lilla motorcykelsmedjan i Bolton, England, har kommit med en lösning på den livsavgörande kompromissproblematiken du ställs inför som adventureförare; liten och nätt eller komfortabel och tung.
 
Förutom att CCM alls vågar satsa i ett nytt marknadssegment ligger det stora nytänkandet i motorcykelns ram. Målet har varit att hålla ner vikten till enduronära nivåer och samtidigt uppnå den styrka som behövs för att frakta tungt bagage. Lösningen är en ram bestående av ihopskruvade och limmade komponenter av smidd aluminium. Detta är världsunikt och knappast den billigaste lösningen men det utlovas fungera utmärkt.
 
Det första som slår mig när jag rullar iväg på GP-450 är just lättheten. Torrvikten ligger på otroligt låga 125 kilo vilket direkt känns i körkänslan. I en kurva behöver jag bara andas att jag vill svänga för att få hojen att vika in i kurvan. Vill man vända ute på grusvägen kan vem som helst lägga sin CCM på sidan och gasa till för att sno runt. Just att den är så unikt lätthanterlig kommer sannolikt att appellera både till nybörjare och till dem som vill ta ut motorcykeln i terrängen på allvar.
 
Motorn är densamma som satt i BMW:s numera nedlagda enduromodell G 450X. I  CCM-utförande är den nedstrypt till 40 hästkrafter för att få upp serviceintervallen från runt 10 timmar till 800 mil. Motorn är, i alla fall i denna nedtrimmade version, tyvärr motorcykelns svagaste punkt. Bottenvridet är svagt, för att gasa upp hojen på bakhjulet är det i princip ettan som gäller och kör du för sakta blir till och med det svårt. Sedan följer ett rätt piggt mellanregister som gör effekten absolut tillräcklig för att ha kul på kurviga vägar. Under transportsträckor i högre fart tar orken däremot snabbt slut.
 
Motorns gång är också ganska träig, även om vibrationerna inte är något större problem. CCM erbjuder dock ett botemedel på effektbristen: Som ett tillbehör för 600 kronor erbjuder de att ta bort den elektroniska begränsningen, efter vilket man får 50 hästkrafter istället. Samtidigt ryker tyvärr motorgarantin. Den svenska importören planerar dessutom att tillhandahålla ett trimkit med annan ljuddämpare och ny mappning för att nå ännu högre på effektskalan. Lådan har bara fem växlar och femman är tyvärr lite låg för högre tempo. Men om drivlinan har förbättringspotential så är chassit finfint från start. Framgaffeln är kanon och i tillbehörslistan finns dessutom en elektroniskt ställbar fjäderförspänning.

Nog snackat, dags att testa. Jag tar ut motorcykeln i endurospåret och laddar på. Här fungerar GP-450 som ingen annan äventyrscykel jag har kört. Den rör sig följsamt över hindren och lättheten gör att den faktiskt nästan känns som en enduro att köra. Att ta sig igenom även ett hyggligt tekniskt spår går utan problem. På den grusväg som följer är motorcykeln fullständigt i sitt rätta element. Misstänker att GP-450 skulle kunna skulle passa bra i amatörrallysammanhang även helt nära standard­utförande.
 
Att bränsletankarna rymmer hela 20 liter bidrar också till denna slutsats. Snart rullar vi vidare på en asfalterad landsväg och även här är det en fröjd att köra motorcykeln. Den kan kastas mellan kurvorna som en supermotard och efter några minuter kör jag mycket snabbare än jag borde. När man till slut måste stanna får man lita till en frambroms bestående av en 320 mm enkelskiva från Brembo, men den fungerar utmärkt med både bett och känsla på topp. Tyvärr finns inte ABS ännu, men det står högst på fabrikens utvecklingslista då det blir ett EU-krav från 2016.
 
Vindskyddet minskar tydligt trycket på överkroppen jämfört med en kåplös maskin. Samtidigt kan CCM:en knappast kallas komfortabel, långa sträckor i hög fart är klart jobbigare än på en tung äventyrare. Sadeln är smal, men fungerar ändå bra och jag fick ingen träsmak efter tre timmars körning vilket tyder på att tillverkaren satsat på en hygglig stoppning. För kortare personer erbjuder CCM en lägre version av chassit som ger tio centimeter lägre sitthöjd. Det finns även sadlar i två olika höjder.
 
CCM är ett litet företag med hantverksmässig tillverkning. Ramkonstruktionen med sina CNC-frästa detaljer och väl tilltagna mått är något att dregla över och de flesta reglage, som ju är standard­komponenter, känns också bra. Vissa mindre detaljer, exempelvis sidostödet, ger däremot ett svagare intryck.
 
Grundpriset 104 500 kronor är i min värld inte högt givet de fina komponenter som cykeln har och det faktum att den inte har någon egentlig konkurrent. Detta pris kan man för övrigt höja genom en titt i den långa och smakliga tillbehörslistan som inkluderar allt från bagagelösningar med både hårda och mjuka väskor till skydd, ljus och rallytillbehör.

Text: Anders Adolfsson