Provkörd: Ducati Multistrada 1200 S

Bikes Jocke Ottosson har varit på Lanzarote och kört Ducatis senaste inkarnation av mångsysslaren Multistrada 1200 S, en av de hojar under 2015 som ståtar med en maximalt späckad teknisk specifikation.
 
– Eventet var välplanerat, berättar Jocke. På ankomstdagen var det information om alla tekniska detaljer på hojarna och oj, det är många. Nästa dag var det bara hojåkning. Vi hade jättebra väder med strålande sol och 25 grader varmt.
 
Ducati hade även kryddat hela tillställningen med lite kändisflärd, på plats var nämligen också Carlos Checa som bland annat vann Superbike-VM 2011.
 
– Ja, det stämmer, skrattar Jocke. Carlos Checa var med och körde runt på ön och medan han beundrade en vulkan på sidan av vägen så passade jag på och köra om honom. Det är ju inte var dag man får chansen att köra om Carlos Checa.
 
Även om lanseringen fokuserade främst på fullmatade S-modellen gavs möjlighet att även köra den något enklare versionen. Båda har dock den uppdaterade motorn med variabel ventilstyrning för jämnare gång och ett bredare register. Enligt testförare Ottosson ”skjuter det på riktigt bra” när man vrider på rullen.
 
– Den största skillnaden mellan modellerna är den elektroniskt inställbara och semiaktiva fjädringen som bara finns på Multistrada 1200 S. Ungefär 75 procent av alla Multistrada som Ducati säljer är S och man kan förstå varför, systemet fungerar mycket bra.
 
Vanliga Multistrada 1200 kostar cirka 176400 kronor. Vill du ha S-versionen (och det vill du) betingar den i sin tur cirka 201 400 kronor. Mycket pengar men då får du all tänkbar teknik som semiaktiv fjädring, kurv-ABS och kurvljus (full LED) i tillägg till traction control, cruise control med mera.
 
Provkörningen i sin fulla form hittar du i Bike nummer 5, i butik från 7 april. Teckna prenumeration här