Premiär: Nya Honda VFR1200F

Ett år senare!
Ett internationellt designteam bestående av tre japaner, en amerikan och en europé – ledda av Kishi-san (mannen bakom Blackbird) och med överinseende från Hasegawasan fick i uppgift att ta fram en sportmotorcykel med kapacitet för längre sträckor.

Den första konceptmodellen, V4 Concept, avtäcktes i oktober 2008 där det bland annat avslöjades att den nya modellen skulle utrustas med en ny V4-motor. Nu tolv månader senare kommer den riktiga modellen:

Till stor del styrde funktion utseendet hos nya Honda VFR1200F. Centralisering av massa, ökad känsla av kontroll, och aerodynamik var grundpelarna när modellen utvecklades. Tack vare att toppen av motorn och cylindrarna tar lite plats har sadelhöjden kunnat hållas låg (815mm), för att göra det lättare för korta förare.
Honda har lagt stor vikt vid att göra reglagen så ergonomiska som möjligt . Till exempel är blinkersreglaget är utformad utifrån tummens naturliga rörelsemönster.

2010 års modell kommer i tre olika färger; Candy Promnence, Seal Silver Metallic, Pearl Sunbeam White.

Det nya hjärtat!
Redan vid 4.000 varv levereras 90% av det maximala vridmomentet (129Nm/8.750rpm). Maximal effekt är 172,7 hästkrafter vid 10.000 varv. Körklar ska hela ekipaget väga oblyga 267 kilo.

Insprutningen styrs med ”throttle-by-wire” för ökad precision enligt Honda. För ökad kontroll under inbromsning har den nya modellen också utrustats med slirkoppling från sportmodellen CBR1000RR. Självklart är den även utrustad med Hondas kombinerade ABS-bromssystem CBS.

Ny automatlåda med dubbelkoppling!
Enligt Honda så ska den nya växellådan tillåta en sportigt körstil, kombinerat med ett enkelt handhavande och hög effektivitet, som ska ge en likvärdig bränsleekonomi eller till och med bättre i jämförelse med en konventionell låda.

Växellådan är världens första automatväxellåda med dubbelkoppling för motorcyklar med en kompakt design som kan integreras med redan existerande motorer utan större modifikationer.

Mjuk acceleration med sömlösa växlingar utlovas och det kommer att finnas tre olika lägen att välja bland: D-mode för vardaglig körning, S för sport och slutligen ett manuellt läge för de sex växlarna. Honda säger att de gradvis tänker tillämpa det nya systemet i större motorcyklar.

Precis som hos många bilar alternerar de båda kopplingarna, så att när du har växel ett i läge och accelererar så förbereds växel två automatiskt för att få ett så jämnt och effektivt effektflöde som möjligt.

Tillbehör!
Listan över tillbehör är diger och det finns goda möjligheter att förvandla VFR1200F till ett riktigt touringlokomotiv:
– Sidoväskor på 35 liter vardera.
– 31 liter stor toppbox.
– Innerväskor till packväskorna.
– Tankväska på 13 liter.
– Alacantra-säte för extra komfort.
– Justerbar vindruta med tre olika lägen.
– Lägre säte.
– Värmehandtag.
– GPS
Med mera.

Priset förväntas hamna kring 200.000 kronor i Sverige.

(Missa inte länken till bildspecialen längst ner.)

Tekniska data på engelska:
Engine
Type Liquid-cooled 4-stroke UNICAM 76° V-4 engine
Displacement 1.237 cc
Bore Stroke 81 60 mm
Compression Ratio 12 : 1
Max. Power Output ED: 127 kW / 10.000 min-1 (95/1/EC)
F: 83 kW / 9.500 min-1 (95/1/EC)
Max. Torque ED: 129 Nm / 8.750 min-1 (95/1/EC)
F: 115 Nm / 4000 min-1 (95/1/EC)
Idling Speed 1.050 – 1.250 min-1
Oil Capacity 4 litres

Fuel System
Carburation PGM-FI electronic fuel injection
Aircleaner Oil-permeated, viscous-type paper filter
Fuel Tank Capacity 18,5 litres

Electrical System
Ignition System Computer-controlled digital transistorised with electronic advance
Ignition Timing 6,4° -10,4° BTDC (idle speed)
Sparkplug Type IMR9E-9HES (NGK); VUH27ES (DENSO)
Starter Electric
Battery Capacity 12V – 11,6 Ah (YTZ14)
ACG Output 560 W
Headlights 2 x H7 (2x 55 W)
Tail-light 21 / 5 W dual-light

Drive Train
Clutch Wet, multiplate slipper type
Clutch Operation Hydraulic
Transmission Type Constant mesh 6-speed
Primary Reduction 1,738 (73/42)
Gear Ratios
1. 2,6000 (39/15)
2. 1,7368 (33/19)
3. 1,3636 (30/22)
4. 1,1600 (29/25)
5. 1,0322 (32/31)
6. 0,9393 (31/33)
Final Reduction 2,6990
Final Drive Shaft

Frame
Type Diamond; aluminium twin-spar

Chassis
Dimensions (LWH) 2.244 886 1.222 mm
Wheelbase 1.545 mm
Caster Angle 25° 5′
Trail 101,5 mm
Turning Radius 3.2 m
Seat Height 815 mm
Ground Clearance 130 mm
Kerb Weight 267 kg
Maximum permissible mass: 463 kg

Suspension
Type Front 43 mm HMAS cartridge-type telescopic fork with stepless preload adjustment, 120 mm axle travel
Rear Pro-Link with gas-charged HMAS damper, 7-step (stepless remote-controlled hydraulic) preload and
stepless rebound damping adjustment, 130 mm axle travel

Wheels
Type Front 5-spoke hollow gravity die cast aluminium
Rear 7-spoke gravity die cast aluminium
Rim Size Front: 17M/C x MT3.50
Rear: 17M/C x MT6.00
Tyre Size Front 120/70 ZR17M/C (58W)
Rear 190/55 ZR17M/C (75W)
Tyre Pressure Front 250 kPa
Rear 290 kPa

Brakes
Type Front 320 mm dual floating hydraulic disc with two 6-piston calipers, ABS and sintered metal pads
Rear 276 mm hydraulic disc with 6-piston caliper, ABS and sintered metal pads

Klicka på länken nedan för att komma till bildspecialen.