Polismotorcyklar dras in

Problemet som Rikspolisstyrelsen ser det är att polismotorcyklarna inte kan utnyttjas hela säsongen. Verksamheten har kommit att kosta mer än den smakar. Nya direktiv har gått ut till 21 berörda polismyndigheter med de nya kraven och en åtgärdsplan.

– Antalet motorcykelförare minskar bara med tio personer, säger Ulf Börjesson på Rikspolisstyrelsen, som ligger bakom den åtgärdsplan som ska göra polismotorcyklarna mer kostnadseffektiva.

Tanken är att inga polismotorcyklar ska stå i garagen när de likaväl kan vara ute på vägarna säger Ulf Börjesson, som också fortsätter med att tillägga att han inte tror att allmänheten kommer att behöva sakna de mc-poliser som faktiskt kommer att försvinna.
Överlag kommer körtimmarna nog ändå bli fler, motorcyklarna ska utnyttjas bättre och till fler uppgifter än idag, säger han.

Idag används oftast polismotorcyklar i trafikövervakning, men det blir allt vanligare att de åker på utryckning eller används till närpolisverksamhet.

Rikspolisstyrelsen planerar att fortsätta sin utvärdering av hur polismotorcyklarna används i tjänst för att kunna avgöra var de gör mest nytta.

Vad tycker du, behöver vi fler eller färre mc-poliser? Kommentera nedan.