Polisens nya vapen från Mercedes

 

Med mjukt spinnande V6:a och med videokameran spanande efter trafiksyndare rullar citypolisens nyaste patrullbil längs Stockholms gator. Trafikanterna håller respektfullt avstånd, bilen med ansropsnummer 31-8120  har en pondus som inte bara beror på den bjärt blågulspräckliga dekoren.

Sedan en tid tillbaka åker citypolisen Mercedes E-klass. Det handlar inte om den billigaste modellen, det skvallrar de kraftiga dubbla avgaspiporna om. Under huven sitter en dieselmatad V6:a på 265 hästar som kan skjuta iväg den fyrhjulsdrivna bilen till 100 km/tim på 7,3 sekunder.

Grundpriset ligger på 536 900 kronor och därtill är bilen ombyggd och utrustad enligt polisens krav för uppåt 300 000 kronor till. Det är en tung klump – med all utrustning är vikten uppe i 2,6 ton.

– Vi är lite restriktiva med vilka som får köra, säger polisinspektör Hans Rundkvist. Bara förare med erfarenhet får sätta sig i Mercedesen.

Hans Rundqvist tar gärna åt sig en del ära för att polisen köpt in fyra Mercedes E-klass. Ytterligare en polisdekorerad kombi rullar i Roslagen medan två civila bilar smyger omkring  i Stockholm respektive Luleå.

– Polisen behöver olika typer av bilar och det är viktigt att vi får säkra och användbara fordon, säger Hans Rundkvist.

Men varför välja den dyraste E-klasskombin? Med mindre motorer kostar den under 380 000 kronor.
– Vi testade faktiskt både E 220 och 250 under ett par vintrar, berättar Hans Rundkvist. De var för klena för våra behov. Vi måste ha fordon som vi kan använda och då går det inte bara att titta på kostnaden.