Påkostade elhojar från Energica till 2016

Italienska Energicas två eldrivna motorcylar Ego och Eva har smugits ut på vissa europeiska marknader redan i år men 2016 blir året då den stora satsningen kommer.
 
Elmotorn som driver de båda elmotorcyklarna är oljekyld och av synkron permanentmagnet–typ. Maxeffekten sägs vara 136 hästkrafter och vridmomentet är maffiga 195 newtonmeter från 0 rpm. Hojen har fyra körlägen: Sport, Standard, Eco och Rain. 0–100 km/tim går på under tre sekunder enligt tillverkaren och toppfarten ska vara elektroniskt begränsad till 240 km/h. För att underlätta parkering med den otroligt vridstarka hojen finns ett parkerings-läge att tillgå som begränsar vridet och möjliggör en långsam ”backväxel”.
 
När det gäller produktionsmodellen av kåplösa Eva kommer nu uppgifter om att effekten begränsats till 95 hästkrafter för att öka räckvidden från 80 till närmare 200 kilometer. Batteripaketet och motorn hos båda modellerna sitter i en fackverksram av stål. Laddning ska kunna ske via snabbladdare men även i ett vanligt 230-volts vägguttag. 
 
Hojen har varken koppling eller växlar vilket kan tyckas snuva föraren på en stor del av körkänslan. Energica menar dock att detta ska ge möjlighet till mer fokus på spårval och andra moment av körningen. Bak sitter en Bituba-stötdämpare som standard och fram har hojarna setts med både Marzocchi- och Öhlinsgafflar.

Bromsarna fram har fått fyrkolvsok från Brembo och bromsskivor på 330 miilimeter. Vikten är alla elfordons akilleshäl och ordentliga bromsar är därför ett måste. Helkåpade Ego väger in på 258 kilo enligt tillverkaren.

När den gäller elektroniska hjälmedel är ABS:en från Bosch och den har länkats med styrenheten som övervakar motordata. Framför föraren sitter en  Bluetooth-kompatibel skärm på 4,3 tum och den ska även kunna visa GPS-navigering.
 
Företaget säger sig ha ett gediget racingarv. Energica Motor Company är nämligen en gren av CRP Group, en italiensk motorsportkoncern med över 45 år av racingerfarenhet, bland annat inom Formel 1.
 
Hojen kommer att säljas i vårt elbilsvurmande grannland Norge nästa år och företagets representant där hoppas att Energica även ska kunna expandera till Sverige.

Diskutera: Vad tror du om elhojarna från Energica?