På moped över Alperna. Del sex.

Bregenz – Wurzburg

Vaknar som vanligt vid fyrasnåret på morgonen. TV-dosan är i handen, TV:n är på högt och kläderna är på. Klär av mig och försöker somna om, men det går inte. Mopeden står ute på ett ställe som tär i mitt bakhuvud, trots försäkran av receptionisten att den kommer att stå där även på morgonen. Kliver upp, klär på mig och går och kollar. Moppen står där som den ska. Noterar också mopeden med den upp- och nedvända hjälmen står också fortfarande där. Det enda som hänt med den nu är väl att hjälmen är nu fyllt med vatten.

Knallar tillbaka till pensionatet, klär av mig igen och lägger mig och glor på TV istället. Är ju inte direkt någon frukostmänniska, men frukosten är klockan 7,30 och det är ingen brådska någonstans idag. Tvärtom, ska försöka landa i Harzområdet och staden Goslar först nästa kväll.

Hinner innan frukost gå en snabbpromenad, packa hojen färdigt och lämna rumsnyckeln ifrån mig. Tvingar vid frukosten i mig ett par mackor och skulle det inte vara för mitt koffeinbegär i form av kaffet så hade jag nog hoppat över det hela.

Frukosten är snabbavklarad och kommer iväg. Följer till och börja med Bodensee en stund, avviker därifrån sen rakt norrut. Zickzackar också en hel del över och under autobahn. Försöker också hitta lite småvägar och följa en hel del cykelvägar. Småbyarna såhär i mitten av Tyskland känns inte direkt lika trevliga som de var på östra sidan, så det slutar med att dagen blir mer eller mindre en transportsträcka för mig.

Framme i Würzburg tar jag in på en lite mindre camping och är i ganska god tid. Dom har ingen uppkoppling till internet, men väljer ändå att ta in där. Campingvärden visar mig en plätt alldeles vid grinden där solen ligger på. Bra det för tält, sovsäck och liggunderlag som ligger i samma packrulle har inte varit uppackade sen Livigno och de behöver få soltorka nu.

Min tältplats visar sig också vara ett bra ställe för att få kontakt med de andra campinggästerna. Många av de knallar till en närliggande restaurang för lite mat. Dom hälsar på mig när de går dit och på tillbakavägen stannar de flesta och surrar lite moped med mig. Får samtidigt berättat om deras tur i husbilen eller husvagnen.

För min del blir det inget restaurangbesök, Fixar till lite mat själv och tar sen en liten kvällspromenad i närområdet innan läggdags.

Resan fortsätter här på mcnytt.se