Officiell: MV Agusta F4 RC

Efter många rykten och spionbilder är den nu officiellt här, MV Agustas nya värsting – F4 RC (Reparto Corse, raceavdelningen). Cykeln levereras i gattrim där den levererar 202,5 hästkrafter, men det följer med ett racepaket som innehåller Termignoni-system och dedikerad ECU (plus kolfiberkuts, quick release-tanklock och lite annat smått och gott) vilket höjer effekten till 212 hästkrafter vid 13600 varv. 

20152703092630.jpg?itok=1dTTedbD

I gattrim väger F4 RC hela 7 kilo mindre än F4 RR, detta tack vare bland annat 333 titanbultar och 11 kolfiberkåpor. I racetrim sparas ytterligare 6 kilo och den väger då 13 kilo mindre än RR, totalt 175 kilo torr. Sett till chassit har Öhlins levererat fjädringen, en NIX30-gaffel fram och en TTX36-dämpare bak, och Brembo sina M50-monobloc runt 320 skivor.

20152703092606.jpg?itok=h7sH4kYU 

Superbiken har självklart MV Agustas elektronikpaket med valbara körlägen, ABS, traction control och quickshifter. Kåporna är replikor av de som Leon Camier kör med i WSBK, nummer 37 står för antalet VM-titlar MV har kammat hem. Den italienska tillverkaren säger att man bara kommer tillverka 250 enheter. Vi har inte fått någon svensk prislapp än men i USA kostar den 46 000 dollar, alltså kring 400 000 kronor.