Nya Triumph Trophy provkörd

Triumph Trophy är en helt nyutvecklad touringmodell som främst är tänkt att konkurrera med Kawasaki 1400GTR, Yamaha FJR1300, BMW R1200RT och Honda ST1300. Motorn är samma trecylindriga maskin som återfinns i allroadmodellen Tiger Explorer men chassit är helt nyutvecklat.

Så här tyckte Bikes utsände Oscar Algott efter att ha kommit hem från provkörningen.
– Det känns att Trophy är en nyutvecklad motorcykel, chassit är välavstämt och för att väga 300 kilo så är den både lättkörd och underhållande. Vi provkörde den något dyrare SE-modellen som är utrustad med elektroniskt ställbar fjädring vilket säkerligen bidrar en del, då det med några knapptryckningar går ändra fjädringsinställningarna. 
 
Hur tror du den kommer att stå sig mot konkurrenterna?
– För det första ska vi klargöra att Trophy inte ska ses som en konkurrent till den betydligt dyrare BMW K1600GT och GTL. Sett till köregenskaperna känns det som den kan utmana men ser vi till utrustningsnivå och utförande på instrumentering och reglage känns den daterad. Mot mer rättvisa konkurrenter (som de du räknade upp tidigare) så tror jag att den kan bli en tuff motståndare. Den är fullvuxen, välutrustad (speciellt i SE-utförande) och har bra köregenskaper – det enda som skulle kunna tala emot den är prislappen (172000kr/187795kr för SE-modellen). Den är något dyrare än de japanska cyklarna men är å andra sidan jämförbar med BMW R1200RT.
 
Läs mer i Bike 10 som kommer ut i butik 11 oktober.