Nya hastighetsgränser ger liten skillnad

– Visst skulle vi önska att farten sänktes mer. De nya gränserna sparar dock mellan tio och femton liv varje år. Dessutom minskar koldioxidutsläppen med 30 000 ton varje år, säger Torsten Berg på Vägverket till TT.

På motorvägar där hastigheten höjdes från 110 till 120 ökade farten för personbilar i snitt med 3,6 kilometer i timmen och på så kallade 2+1-vägar där farten sänktes från 110 till 100 kilometer i timmen sänktes hastigheten i snitt med 2,3 kilometer.

På 2+1-vägar där hastigheten höjdes från 90 till 100 kilometer i timmen höjdes farten med i genomsnitt 3,4 kilometer i timmen.

– Förändringarna är små och är ungefär som vi väntat oss. Tidigare ändringar har visat att en höjning med 10 kilometer ger en höjning med mellan två och fyra kilometer i timmen, säger Anna Vadeby, forskare vid VTI.