Nya BMW R1200GS officiell

 

2013 ser ut att bli ett fantastiskt år för alla allroadfans. Vi har tidigare kunnat presentera nya KTM 1190 Adventure och uppdaterade Ducati Multistrada, och nu äntligen, har BMW offentliggjort nya R1200GS – en av världens mest uppskattade i segmentet. Modellen är inne på sitt nionde år och har hittills sålts i över 170.000 exemplar. Fler bilder kommer inom kort!

Här är några av de viktigaste uppdateringarna (för den som vill veta ännu mer finns pressinformation att ladda hem som PDF till höger):

Motor – starkare, vätskekyld och nu med våtkoppling
Boxermotorns volym på 1170 kubik och slaglängd/borrning (73mm/101mm) är oförändrad, men effekten har stigit till 125 hästkrafter vid 7700 varv (tidigare version hade den 110 vid 7750 varv) och vridmoment har ökat till 125 newtonmeter från 120.
Vätskekylning har tillkommit för att klara framtida ljud- och avgaskrav, men luftkylningen gör fortfarande merparten av jobbet. Förhållandet är enligt BMW 35% vätskekylning och 65% luftkylning, jämfört med föregångarens 22% oljekylning och 78% luftkylning. Vätskekylning innebär en viss viktökning men i det här fallet handlar det inte om mer än 2,7 kilo. I det hela har den körklara vikten ökat från 229 kilo till 238.
Den enskiviga torrkopplingen tillhör numera historien och har ersatts av en flerskivig våt slirkoppling som är integrerad i motorpaketet tillsammans med den sexväxlade lådan.

Elektronik – farthållare, aktiv fjädring och ride by wire
För första gången på GS-modell sitter nu ride by wire monterat som kan ställas i fem olika lägen för olika motorkaraktär; Rain, Road, Dynamic, Enduro och Enduro Pro. Systemet är sammankopplat med och påverkar även ASC (BMW:s traction control), ABS och även den aktiva fjädringen (om den har köpts till). Även farthållare har tillkommit.
Det dynamiska fjädrings-systemet ESA (tillbehör) kan precis som tidigare ställas om i olika lägen, den stora skillnaden nu är att sensorer registrerar dämparnas aktivitet fram och bak och på så sätt kan ändra fjädringsinställning automatiskt.  
Framljuset har berikats med LED-teknik före både hel- och halvljus samt positionsljus.
 
Chassi –längre svingarm, högre markfrigång, andra däckdimensioner
Telelever-gaffeln har fått aningen tanigare ben (41mm -> 37mm) för att göra plats åt vätskekylningen och för att inte påverka styrutslaget. Samtidigt har infästningen mot motorn gjorts kraftigare och BMW utlovar bättre känsla för framdäcket. Fjädringsvägen fram och bak (190/200 mm) är oförändrad, men markfrigången är nu 195 mm (åtta mm högre än tidigare). Styrvinkeln har ökat aningen till 25,5 grader men kompenseras av ett minskat försprång på 99,6 millimeter. Hjulbasen på 1507 mm är oförändrad, men svingarmen har däremot blivit betydligt längre (535,6mm -> 588mm) vilket ska ge bättre fäste, framför allt offroad. Däcken har fått nya dimensioner och mäter nu 120/70-19 fram och 170/60 bak, bakfälgen har ökat i bredd från 4,0 till 4,5 tum.

Bromsar – radialmonterade Brembo-ok
Fram sitter nu radialmonterade Brembo-ok med mindre kolvdiameter (32 mm, istället för 34/36 mm) och huvudbromscylindern har minskat i storlek från 16 till 15 mm. Bromsskivorna fram mäter som tidigare 305 mm, den enkla skivan bak har däremot ökat storlek från 265 mm till 276 mm.

 

  •  
  •