Ny Kawasaki ZZR 1400 får kompressor

Det är oklart om den nya modellen kommer att heta ZZR 1400 och ha en motor på 1400 kubik som den nuvarande modellen har. Flera patentansökningar med kompressorlösning har skickats in från Kawasaki vilket tyder på att modellen kan få överladdning. Det är dock mer troligt att en kompressor-ZZR kommer om ett drygt år. Nya ZZR som väntas nu i augusti är förmodligen en uppdaterad variant av dagens.

"Problemet" för ZZR 1400 och Suzuki Hayabusa är att dagens sporthojar är snabbare, både i acceleration och toppfart. Dessutom är de överlägsna i kurvor. Lösningen för ZZR skulle i så fall vara ännu högre toppeffekt.

Enligt patentansökningarna skulle den lilla kompressorn sitta direkt bakom trottelhusen och inte ha någon intercooler. Det tyder på att laddtrycket hålls lågt och inte ger några monstruösa specifikationer. Kawasaki har redan i dag en radfyra på 1500 kubik med kompressor i en av företagets vattenskotrar.