Norskt parti kräver billigare motorcyklar

Motorcyklar är dyra i Norge. På grund av olika avgifter kan motsvarande modell vara dubbelt så dyr i Norge som i Sverige. Det vill Fremskrittspartiet ändra på och föreslår en lagstadgad subventionering på just motorcyklar. 

– Det finns inga goda grunder att göra skillnad på motorcyklar och bilar rent avgiftsmässigt, säger Kenneth Svendsen, representant till Stortinget för Fremskrittspartiet.

Partiet föreslår att avgiften på motorcyklar beräknas på samma sätt som på bilar där avgiften blir en summa beroende på vikt, hästkraftsantal och CO2-utsläpp. För motorcyklar läggs en standardavgift på och därefter en avgift baserad på slagvolymen.

– Vi menar att dagens avgifter på motorcyklar strider mot intentionerna i avgiftssystemet. Mopeder och motorcyklar förorenar mindre än personbilar, tar mindre plats i trafiken och kräver mindre parkeringsyta. Detta är särskilt viktigt i städer där köbildning, brist på parkeringsytor och utsläpp är betydliga problem, säger Svendsen.

Han tar också exempel på hur mycket skillnad det hade varit om avgifterna ändrats:
– En Yamaha FJR 1300 blir belagd med en avgift på 113 253 norska kronor (133 276 svenska kronor) . Om samma motorcykel hade blivit beräknad som en bil hade avgiften bara blivit 44 900 norska kronor. En Suzuki 600 beläggs med 55 000 kronor i avgift men hade bara kostat 4700 kronor som bil.

Fremskrittspartiet vill också att motorcyklar ska få parkera gratis i städer och en handlingsplan som säkrar motorcyklister och mopedister mot olyckor som beror på dåliga vägar.

Vad tycker du? Är populism inför det stundande valet eller ren entusiasm?