MX2-raketen YZ250F uppdateras till 2010

Precis som till storebror YZ450F får 250-modellen en ny symetrisk aluminiumram. Tank och kylare har centrerats ytterligare för att göra motorcykeln mer lättsvängd. Det nya chassit ska vara styvare både vertikalt och horisontalt för att bättre kunna leda kraften ner till stötdämparna.
Framgaffeln har uppdaterats för att ge bättre känsla i snabba kurvor och den bakre stötdämparens position har sänkts 29 millimeter för att bättre kunna absorbera ojämnheter på banan.
Motorns insugs- och avgasventiler har nu lättviktshållare av aluminium och nya ventilfjädrar som öppnar lättare, vilket ska ge bättre vridmoment i låg fart. Förgasaren har optimerats efter uppdateringarna och även luftburken har fått en helt ny design – för att passa den nya ramen.

Avgasportens form har optimerats från ett runt tvärsnitt till ett D-format vilket ska ge en annan motorkaraktär. För att förbättra kraften har utväxlingen för tredje och fjärde växeln ändrats från 1.450:1 till 1.444:1 respektive 1.227:1 till 1.222:1. Kopplingsfjädrarnas styrka har även minskat för ett mer lättarbetat kopplingshandtag.

Vevhuset har fått ny design för att vara mer servicevänligt, tillsammans med ett oljefönster och en ny placering av oljepluggen för snabbare byten.

Förarergonomin har förbättrats med justerbart styre i fyra olika lägen och ett nytt säte.

Nya lättare delar som tagit plats är andra drev, plastskydd för motorn, en mer kompakt oljetank, optimerad bromspedal och bättre dragning av bromsslangar. Även plastkåpornas exteriör har slimmats i jakten på gram.

Priset är precis satt till 86.900 kronor i Sverige!

Tekniska specifikationer på engelska:
TECHNICAL SPECIFICATION 2010 YZ250F
ENGINE
Type Liquid-cooled, 4-stroke, DOHC, 5-valve
forward-inclined single cylinder
Displacement 250 cc
Bore and stroke 77.0 x 53.6 mm
Compression ratio 13.5 : 1
Max. power NA
Max. torque NA
Lubrication Dry sump
Carburettor Keihin FCR-MX37/1
Clutch type Wet, multiple-disc
Ignition CDI
Starter system Kick
Transmission Constant mesh, 5-speed
Final transmission Chain
Primary reduction ratio 57/17 (3.353)
Secundary reduction ratio 51/13 (3.923)
Gear ratio:
Gear ratio 1 30/14 (2.143)
Gear ratio 2 28/16 (1.750)
Gear ratio 3 26/18 (1.444)
Gear ratio 4 22/18 (1.222)
Gear ratio 5 25/24 (1.042)
CHASSIS
Frame Aluminium Bilateral Beam
Front suspension Telescopic forks
Front wheel travel 300 mm
Rear suspension Swingarm (link suspension)
Rear wheel travel 310 mm
Caster angle 27° 10′
Trail 117.4 mm
Front brake Single disc, Ø 250 mm
Rear brake Single disc, Ø 245 mm
Front tyre 80/100-21-51M
Rear tyre 100/90-19 57M
DIMENSIONS
Overall length 2,168 mm
Overall width 825 mm
Overall height 1,304 mm
Seat height 991 mm
Wheelbase 1,473 mm
Min. ground clearance 377 mm
Wet weight (including full oil and fuel tank) 102 kg
Fuel tank capacity 6.4 litres
Oil tank capacity 1.2 litre
Specification are subject to change without notice, in accordance with national regulation and legislations