MV Agusta Brutale RR

Standardversionen av Brutale, som även finns med 675 kubik, kan knappast beskyllas för att vara otillräcklig. Snarare är den mer än vad de flesta önskar, men för att på allvar hota större konkurrenter släpper MV Agusta nu RR-versionen av Brutale 800 med 140 hästar istället för 125. Förutom effektökningen har cykeln även fått en ny lättare framgaffel från Marzocchi (är helt av aluminium) med DLC-behandlade innerben. De smidda fälgarna är även de nya, likaså styrdämparen och Sachsdämparen bak har även fått nya ventiler. Elektronikpaketet med ride-by-wire med tre körlägen (och ett konfigurerbart), ABS från Bosch och traction control är standard. En nyhet är att quickshiftern numera även fungerar vid nerväxlingar. Dock endast i sportläget och inte under 30 km/h. Systemet fungerar oklanderligt och är en välkommen nyhet som vi hoppas kommer sprida sig till fler tillverkare. 

Även om Brutale är nästintill identisk med den mer djärvt designade Dragster, är skillnaden i sadeln stor. Brutale har en klassiskt upprätt och avslappnad körställning som många kommer att gilla och det smalare 180-däcket bak (Dragster har ett 200) gör modellen mer lättsvängd. Däremot är den inte riktigt lika stadig under nerlägg, vilket med största sannolikhet är en kombination av mindre vikt över framhjulet, den mjukare fjädringsinställningen och det smalare bakdäcket. Fjädringskomponenterna är dock identiska och för den som vill ha mer resolut dämpning finns justeringsmån. Setupen är däremot belönande vid exmpelvis stadskörning och komforten är riktigt bra. Marzocchi-­gaffeln är en trevlig bekantskap och arbetar både nyanserat och effektivt. Detsamma gäller även ABS-systemet, traction control och i sin helhet känns Brutale mycket genomarbetad. 

 

Den rappa radtrean är dock fullständigt vild när den får släppa loss. Det är lätt att dosera effekten och modellen uppmanar ständigt till bus. Det här är verkligen en motorcykel som trivs på landsväg och som ständigt bjuder på underhållning, samtidigt som du slipper bli fullständigt massakrerad av en hårt inställd fjädring. Brutale 800 RR är mogen och ­sofistikerad, men har udden för att kunna klå större konkurrenter. Personligen hoppas jag att fler spekulanter i streetfightersegmentet kommer att ta sig tid att överväga Brutale-serien. Köregenskaperna och kvalitetsintrycket intrycket tål att jämföras. Chansen är stor att du kommer att falla dit! Det har jag gjort… 

Plus: Komfortabel men samtidigt underhållande bushoj. Varvvillig motor. Quickshiftern. Framgaffeln. 
Minus: Grundinställningen av fjädringen är i mjukaste laget vid aktiv körning (du får med andra ord bara justera den!).

Publicerad i Bike nummer 2 2015. 
Text: Oscar Algott
Foto: MV Agusta