Motorcyklister håller hastigheten

Direkt ur SMC:s pressmeddelande:
Av alla ärenden som kommer till Rikspolisstyrelsen i Kiruna kan endast 40 % bötfällas. Majoriteten av dem som slipper fortkörningsböter är förare av främst personbilar men även lastbilar. Under perioden 1 januari – 31 juli har polisen registrerat 123 787 ärenden. Av dessa utgör endast 7 351 stycken tvåhjuliga motorfordon, vilket motsvarar 5,9%.

Motorcyklister som registreras i fartkameror kan inte bötfällas, eftersom mc-föraren som bär hjälm och/eller skyddsglasögon inte kan identifieras. I takt med att fler kameror sätts upp har detta faktum framställts som ett stort problem. Det har bland annat lett till krav från Vägverket på en främre registreringsskylt på motorcyklar vilket samtidigt kräver en lagändring som medger ägaransvar. Förslag om ägaransvar har tidigare avslagits av Riksdagen.

I Sverige fanns det 5062730 registrerade fordon under 2007 (personbil, lastbil, buss och motorcykel). Det betyder att motorcyklarnas andel av det totala fordonsbeståndet utgör 5,7 %. Den siffran matchar fotografier från kameraskåp där 5,9 % utgörs av motorcyklar.

SMC, Sveriges MotorCyklister har klart deklarerat att en främre registreringsskylt inte är en framkomlig väg för att sänka hastigheten bland mc-förare.

– Statistik från Rikspolisstyrelsen visar att SMC har rätt. Den stora gruppen oidentifierade ärenden handlar om förare av personbilar. Andelen motorcyklister som överskrider hastigheten i fartkameror motsvarar antalet motorcyklar på våra vägar. Motorcyklisterna är inte överrepresenterade, säger Jesper Christensen, generalsekretare vid SMC.