MotoGP får nya regler

Motorsport är kostsamt, Grand Prix-kommissionen har nu dragit åt tyglarna för att hålla kostnaderna nere i nästa års MotoGP.

Däckstillverkarna som tidigare obegränsat, i alla fall i teorin, har kunnat testa sina däck på Grand Prix-banor med vanliga motorcyklar avgränsas nu till ett visst antal dagar vid utvalda testtillfällen. Fyra dagar om året tillåts för testkörning av däck utan fabriksförare. Undantaget är om det är fråga om några nya banor, eller nya asfaltläggningar, då däckstillverkarna tillåts två testdagar före tävling för att kunna hålla ner antalet däck som ska tas med till tävlingen.

Ovala kolvar har varit ett hett samtalsämne och många har undrat vem som skulle våga ta steget, nu läggs allt snack på hyllan då det helt enkelt förbjuds. Det nya reglementet säger att kolven ska vara i formen av en cirkel, med max fem procents differens mätt från två olika punkter.

En annan förändring är att om föraren går in i depå och kör in i garaget ses det som att man brutit loppet.

Efter årets debatt kring höjden på kutsen bakom föraren ville Ducati få ett klarare reglemente. Avståndet mellan förarplatsens slut och kutsens översta del får nu vara max 150 millimeter, med undantag för monterade videokameror. Vem vill missa när Rossi rättar till kalsongerna innan start?

Vad tycker du om de skärpta reglerna, ska kostnaderna hållas nere? Vad vill du ha, mångfald eller teknikporr?