MotoGP: 800-kubikare kommer att tävla mot 1000-kubikare 2012

Tidigare var den gängse uppfattningen att 800-kubikarna, som hålls ansvariga för att MotoGP har blivit mindre spektakulärt och underhållande, skulle försvinna helt och hållet.

Nu ser det dock ut som om de får vara kvar till följd av starka önskemål från vissa tillverkare som har gjort tunga investeringar i konceptet.

Redan innan jul stod det klart att 1000-kubikare med ett maximalt borr av 81 millimeter skulle tillåtas i MotoGP 2012.

Mer information lär dyka upp vad det lider, styrelsen för GP-cirkusen har bland annat möte i Barcelona den 17 februari.

Reglementet lär dock innehålla olika maxstorlekar för bränsletankarna och även den minimala vikten lär skilja mellan de olika klasserna i klassen. Allt för att hojarna ska ha så lika prestanda som möjligt.

Det blir inte första gången som MotoGP har flera ”kubikklasser” i samma startfält. Det skedde exempelvis år 2002 då merparten fortfarande körde med 2-takts 500 när ett par 4-taktare på 990 kubik dök upp.