MotoCzysz E1pc – Nu finns bilderna

Flera tillverkare har elmotorcyklar på ritbordet, men inte många har lyckats gå från ritning till färdig produkt på mindre än ett halvår. Michael Czysz och hans team har gjort precis detta, efter att en krasch satte stopp för firmans MotoGP-satsning.

– Jag stod vid ett vägskäl, har Michael Czysz berättat. I stället för att försöka komma ikapp en döende generation motorcyklar med förbränningsmotorer bestämde vi oss för att börja leda den nya generationen motorcyklar, med rena elmotorer.

E1pc använder sig av chassitekniken från MotoGP-hojen och har bland annat en oval framgaffel, tänkt att kunna ge flex vid nedlägg. Motorcykeln drivs av tre elmotorer och 10 stycken batteripackar. Det finns planer på att låta dessa vara enkelt utbytbara, så att man kan ladda ett par medan man kör med ett annat.

Som instrumentering används en iPhone. Exakt hur integrerad mobilen blir vet vi inte, men redan idag visar den hastighet och position på banan (via gps-transponder). Med hjälp av extra tillbehör har den även fått möjligheten att mäta G-krafter, acceleration och andra mätvärden som kan komma till användning i ett race.

Det pratas även om att låta motorcykeln gå i produktion, något som Motoczysz dock ännu inte tagit något slutgiltigt beslut om.

Prestanda då? Enligt Michael Czysz gör E1pc 0-120 mph (alltså 0-193 km/h) på ”sju eller åtta sekunder”. Det är ungefär som en Suzuki GSX-R1000. E1pc är med andra ord en av de hittills snabbaste elmotorcyklarna vi sett. (Rent toppfartsmässigt är Killacycle snabbare, med en maxfart på 270 km/h. Där räcker dock batterierna bara ett par kilometer innan de måste laddas.)

E1pc kommer att delta i elklassen, TTXGP, på Isle of Man nu på fredag.