Moto Guzzi på Eicma

Moto Guzzis V7-, V9 och 1400-modeller får snart sällskap av en V85-plattform. På Eicma tillkännagavs detta genom presentationen av konceptet V85, en hoj som ska ta vid där numera nedlagda Stelvio lämnat en lucka. Det handlar om en äventyrlig motorcykel som ger dig möjlighet att fortsätta färden även när asfalten tar slut.
 
Stilen är retrobetonad och en hommage till Moto Guzzis historiska tävlingshojar från Paris-Dakar och Baja. Ramen är en lätt stålkonstruktion och den nya svingen i aluminium huserar en ny lösning för kardandriften.

Bakdämparen är monterad direkt i ramen och den högra sidan av svingen vilket ger gott om utrymme för avgassystemet och bra åtkomst för dämparjusteringar. Fjärdingsvägen ska vara väl tilltagen och passa såväl offroad- som vardagskörning.

Motorn är nyutvecklad, luftkyld och har 90-grader mellan cylindrarna. Slagvolymen är 850 kubik och effekt ska vara moderata 80 hästkrafter.
 
Den populära V7-modellen fick en rejäl uppdatering förra året, Moto Guzzi är nu inne på den tredje versionen av moderna V7. Till 2018 utökas V7-familjenmed tre nya versioner; sportiga Carbon, tuffare Rough och städade Milano.
 
Carbon är den
enda av V7 III som byggs i begränsad numrerad upplaga. Som namnet antyder är kolfiber ett återkommande inslag i den här versionen, bland annat i kortade stänkskärmarna och sidokåprona. Mattsvart lack och röda bromsok och en sadel med Alcantara-överdrag kompletterar det sportiga stuket.
 
Rough särskiljer sig med sina grövre däck och trådekerfälgar. Motorcykeln tar vid efter den numera nedlagda Stornello som märkets scrambler. En speciellt uppsydd sadel och sidokåpor i aluminium är andra specifika detaljer för Rough.
 
Milano är på många vis identisk med versionen Special som vi lärde känna förra året men skiljer sig markant på en punkt. Milano har fått en uppsättning aluminium hjul som ska ge motorcykeln ett mer modernt stuk.
 

Annons

Annons