Minska din bromssträcka med 17 meter!

När vi uppgraderade bromsarna på Magnus Ducati Monster (vi fokuserade på äldre motorcyklar utan ABS) tog vi det steg för steg och behandlade allt från belägg och bromsvätska till själva pumpen. Att det skulle bli skillnad mellan de olika stegen visste vi. Att skillnaden skulle bli så stor som den blev, framför allt efter bytet av broms­pump, hade vi dock inte räknat med. 

Att från normal motorvägsfart, 120 km/h, minska stoppsträckan från 100,6 till 83,8 meter motsvarar längden på en dragbil med semitrailer. Då fartminskningen inte är linjär utan kvadratisk är hastigheten vid 16,8 meter före stoppunkten cirka 60 km/h. Och att köra in i en lastbil bakifrån i 60 km/h är inget man kan räkna med att ­garanterat överleva.

Är det värt att satsa cirka 4 000 kronor på belägg, pump och ny vätska? Svaret på den frågan är tveklöst ja. 


Läs hela artikeln i Bike #4.15, köp genom att klicka på bilden.

20152403151150.jpg?itok=BJZIWWLh