Metzeler lanserar nytt däck för bandagarna

Det är genom att använda Interact-teknologin som Metzler har lyckats med sin trollkonst. Genom att vajern i däckets stomme spänns olika hårt beroende på placering kan man skapa olika egenskaper för däcket, även om gummiblandningen är densamma för hela däcket.

– Andra tillverkare laborerar med flera olika gummiblandningar, men det skapar alltför tydliga gränser mellan vilken blandning som används i olika nedläggningsvinklar, förklarar däckgurun Peter Kronental.

– Vår filosofie är att genom den här teknologin ge en mer mjuk övergång mellan olika egenskaper.

Men det är inte bara Interact som är nytt. Även gummiblandningen och mönstret är nytt. Allt för att uppnå tre huvudmål: Bättre grepp och snabbare uppvärmning. Längre livslängd. Bättre förmåga att hantera flera uppvärmningscykler.

Däcken säljs i fyra olika versioner. K0 och K1 som är riktat enbart för racing, de gör sig bäst med däcksvärmare, samt K2 och K3 som är inriktade för bandagsfreakz.

Efter en heldag på Valencia med flera olika motorcyklar kan vi konstatera att Metzler har skapat ett suveränt däck. Vi har kört med standardinställd fjädring och K2-däcken ger mycket fin information till föraren om vad som händer. Greppet är outstanding. När det gäller livslängd måste vi få återkomma, de här kommer vi att prova mer under sommarens bandagar.

I Bike 5.09 har vi kört test på bankörningsdäck. Där saknas av förklarliga skäl både Metzler Racetec Interact samt nya Michelin Power One, då dessa precis presenterats. Mer om Metzler Racetec och andra däcknyheter blir det i Bike 7.09.