Mellanlandning på vägen med fabriksbesök hos BMW

Det är inte så konstigt som det låter, första anhalten på resan är faktiskt ett besök på BMW-fabriken i Berlin, den fabrik som med fog kan sägas utgöra navet av BMW:s motorcykelproduktion. Motsvarande för bilsidan är inte helt oväntat München.

Det har blivit några fabriksbesök under åren, nu senast var det hos KTM i Mattighofen och innan dess hos Ducati i Bologna. Det är intressant att som utomstående se de stora gemensamma nämnarna mellan de olika tillverkarna, samt givetvis också skillnaderna.

Fabriksbesöket började lite oväntat med en stor presentation av nya R nineT, en modell som BMW själva tror mycket starkt på. Och jag säger oväntat eftersom det vanliga är att extraaktiviteter kring en modellansering på ett eller annat sätt brukar anknyta till just den lanserade modellen. Men det spelar ingen roll, det blir ju inte mindre intressant bara för det.

Det första som slår mig är att fabriken inte arbetar med ett traditionellt löpande band utan allt hänger i taket. Systemet kallas för Skyhook (som den aktiva fjädringen fast gissningsvis är de inte relaterade…) och transporterar runt motorcyklarna och dess olika enheter i hela fabriken. Motorcykeln sänks ned vid respektive arbetsstation – på en perfekt anpassad höjd för den arbetare och det moment som ska göras – och genomsnittstiden på varje stopp är sju minuter. Cirka 600 enheter per dag spottar fabriken ur sig och det handlar om totalt 22 modeller (lagret rymmer över 8000 olika delar).

Hela fabriken andas effektivitet och tydligen så jobbar man aktivt på att utveckla nya och effektivare arbetsmetoder hela tiden. Varje enskild medarbetare kan få ett stipendium på upp till 120000 euro per år om de kommer med en smart idé (snacka om stimulanspaket). Ett exempel på en sådan idé var att sätta en rund 20 centimeter stor läderlapp runt tanklocket (fäst på nyckellocket) på alla soppatankar. Det fick antalet skadade tankar att gå ner till i princip noll över en natt. Enkelt och smart.

Något annat som märktes tydligt var kvalitetstänket. Som ett exempel ska jag beskriva hur en motor sätts ihop.

Ett vevhus kommer från maskinbearbetningen där det mätts på 2000 punkter (i fallet med en boxermotor) för att säkerställa att det är inom toleranserna. Om man märker att en maskin börjar slarva, dvs att den fortfarande håller sig inom toleransområdet men inte spik i mitten talar man om det för den så att den kan bättra sig – detta går automatiskt. Sedan, vid varje arbetsstation, börjar varje arbetare med att kontrollera vad den föregående gjort, det kallas för Full Eye Principle, innan han (det är oftast en han) påbörjar sitt moment.

Alla delar som ska monteras på motorn kommer förberett i en låda eller skumplastförvaring som innehåller exakt det antal komponenter ner till minsta bricka som installationen kräver – på så sätt glöms ingenting och enskilda komponenter av större betydelse, som vevstakar, kan då också få en spårbarhet. En dator håller koll på exakt vilken arbetare som är vid vilken station och vad han gör och vilken enhet han gör det på, dessutom är samtliga verktyg som momentnycklar och liknande uppkopplade till samma dator.

När motorn är ihopsatt trycksätts den med 0,2 bar i 10 sekunder för att man ska se om den är tät. Tryckfallet mäts och det får inte vara större än 0,0006 bar för att motorn ska få gå vidare. Därefter drar en elmotor drar upp motorn till 3000 varv där man kollar oljetryck, att koppling och växellåda fungerar osv. Det kallas för cold test eller dry run.

Efter det är det dags för det som man kallar för giftermålet, när ram och motor sätts ihop, och när motorcykeln är klar körs den i bromsbänk upp till 150 km/h med en erfaren tekniker som känner, luktar och lyssnar på hojen så att den beter sig som den ska. Först efter det kan motorn sägas vara godkänd.

Dessutom, all insamlad data från vevhusmätningar, vevaxelbalansering, ramlageröverfallsmoment, vevstaksvikt med mera sparas i tio år. Så om du har en nio år gammal BMW som du skjuter motorn på kan fabriken se exakt vem som byggde vad och vid vilket tillfälle.

Kan du förresten gissa hur lång tid det tar att sätta ihop en boxermotor? Svaret är 90 minuter. Motsvarande för en radfyra är två timmar medan raksexan i K1600 tar fyra att smälla ihop.

Och detta är bara ett exempel på hur noggranna BMW är. Metodiken gäller alla delar av motorcykeln.

Tyvärr fick vi inte fotografera inne i själva produktionsanläggningen, dessa är de enda bilder jag fick ta.

Nu väntar middag med ett gäng andra journalister från världens alla hörn innan det är dags för lite nattsömn. I morgon bitti är det wheels up mot Las Palmas och det största anledningen till att jag lämnade ett kallt Sverige, nämligen S1000R.

Senaste utgåvan

Annonser

%d bloggare gillar detta: