Márquez straffas för Aragón

På det sjätte varvet av Aragóns GP kom Márquez i kontakt med Pedrosa inför kurva tolv. Det var ytterst liten kontakt från Márquez arm, men det slet sönder traction control-kabeln som gick från Pedrosas bakhjul. Detta ledde till att systemet slutade fungera och Pedrosa kraschade på väg ut ur kurvan. Márquez kunde köra ikapp Lorenzo och vinna racet. 

Tävlingsledningen har nu gått igenom fallet och pratade idag med de inblandade inför Malaysias GP på Sepang. Márquez blev tilldelad ett straffpoäng. Detta ska inte blandas ihop med en förlust av mästerskapspoäng, inför årets säsong presenterades ett nytt straffsystem. Márquez har sedan tidigare två straffpoäng då han körde för fort vid gulflagg under uppvärmningen på Silverstones GP. 

Márquez har alltså tre straffpoäng. Fyra poäng innebär att man får starta sist på gridden ett race. Sju poäng innebär att man får starta från depån ett race. Tio poäng innebär att man får inte får starta alls ett race. Tävlingsledningen meddelade också att Honda inte kommer få behålla sina tillverkarpoäng från Aragón, detta då tillverkaren hålls skyldig för ett så exponerat traction control-system. I jämförelse kör många andra team med flera stycken sensorer på bakhjulet, för att förhindra just det som hände Pedrosa.

– De sa att den här gången var det Márquez gjorde mer eller mindre okej, berättar teamchef Livio Suppo. Men de tar hela Marcs säsong i åtanke och han har varit nära att komma i kontakt med förare framför honom mer än en gång. Meddelandet var alltså "den här gången var det okej, men inse att det händer för ofta".