Leifs 748 – Putsad men torrsprucken (1/3)

I år har vi återställt tre läsarhojar till bättre än nyskick. Det här är artikelserien om Leifs Ducati 748S.
Det är med motorcyklar som med människor, det yttre är på många sätt en spegling av det inre. Och då menar jag inte enligt den gamla devisen ”en sund kropp och en sund själ” utan snarare att om något ser ut att må bra så gör det säkert det också.
Det finns givetvis undantag till ovanstående regel. Alla har förmodligen hört historier om rökare, frossare eller drinkare som trots en härjad utsida är friskare än den mest irriterande hurtbulle man kan tänka sig. Det kan också vara tvärt om, en vältränad och synbarligen frisk kropp kan dölja ett sjukt och anfrätt inre. Och precis just så är det med Leifs Ducati.
Leif Ahlbergs 748 har bara rullat i snitt 250 mil per år sedan den lämnade fabriken i Bologna. 2002 är sista årsmodellen och S:et i modellbeteckningen innebär att det handlar om mellanvarianten. Den vanliga 748:an (748 E)hade bland annat treekrade guldfärgade fälgar och den klassiskt guldiga ramen. Den värre 748 R ståtade med Öhlinsfjädring och slirkoppling samt vevstakar och ventiler av titan för att nämna det gottaste. Desutom fanns en 748 RS.
Utvändigt är Leifs 748 en pärla. När han rullar in på AVA:s parkering är det svårt att tro att den skulle vara annat än i mint condition – den ser snarare ut att ha gått 270 mil än 2 700.
– Ja, den ser ju rätt fin ut, medger Leif. Men det är mycket jag inte hunnit med att fixa, bland annat är kamremmarna alldeles för gamla och sedan rappar kedjan över.
En snabb okulärbesiktning bekräftar drivpaketets miserabla skick. Eller som Andi själv uttrycker det; ”det värsta jag någonsin sett”. Och när vi ändå håller på och kryper runt hojen kan vi snabbt konstatera att däcken passerat bäst-föredatumet för länge sedan och att bromsbeläggen förmodligen aldrig bytts. Detsamma gäller broms- och kopplingsvätska, båda greppen går lite trögt och ”knarrar”, ett tecken på att det är dags för rengöring, smörjning och kanske även renovering av huvud-, slav­cylindrar och bromsok.
 
Till skillnad från Tommys R1100 i förra numret behöver Ducatin inte annat än en utvändig avtorkning med putstrasan för att bli riktigt fin. Det vi kommer att fokusera på är en rejäl uppsmörjning och rengöring av insidan, en ordentlig service – framför allt byte av de kritiska kamremmarna – samt nya däck. Dessutom ska vi mappa varje cylinder individuellt med hjälp av en ­Power Commander V från Dynojet. Målet är dock inte att locka 748:an på mer effekt, för det krävs kraftigare ingrepp, utan snarare att få till körbarheten. En 748, allra helst med lite öppnare dämpare, får ofta lite rysk gång, ­något som en mappning råder effektiv bot på.
 
Förutom motorservice kommer framgaffeln att tas isär för genomgång och rengöring. Fjädrings­länkage samt lager till hjul och chassit i övrigt ska inspekteras men förhoppningsvis ska de få milen innebära att de klarar sig ett par år till. Däcken ska bytas till nya ­Pirelli Rosso II, ett sportigt gatdäck som ­passar Leifs körstil perfekt.
– Det jag drömmer om är att kunna sträcka ut på vägarna kring Sorunda och Nynäshamn, kanske ta en vända på Slingerbulten om lusten faller på. Jag ligger i fönstret för avtalspension och med lite tur kan det bli mycket tid över till körning i sommar.
Drivpaketet kommer också att bytas, på förekommen anledning, och det är Boove som ställer upp med delar från Afam. Boove fixar även bromsbelägg samt kylslangar från Samco. Ett slanghaveri är dåligt för motorn ur ett värmeperspektiv men också för Leifs hälsa – glykol är nämligen svinhalt och inte något man gärna vill ha på däcken vid fel tillfälle.
Den originalmonterade styrdämparen vet vi av erfarenhet inte är till mer nytta än att man kan kasta bort den och därigenom spara lite vikt – en eftermarknadsdito är önskvärt och gör under för körbarheten genom och lugna ner 748:ans ibland nervösa framända.
Utöver detta får vi helt enkelt se vad Ducatin bjuder på när vi börjar klä av den, har vi tur räcker det vi listat hittills. Vi tar det som det kommer, missa inte fortsättningen nästa söndag.