Ledare #8.14

Att välja omfattning på säkerhetsutrustning när man kör motorcykel är till största del upp till var och en. Personligen är jag av åsikten att det skulle kunna införas ­ytterligare lagar om att exempelvis bära ryggskydd, men än så länge får vi nöja oss med hjälmen. En sak som däremot är solklar är vikten och betydelsen av ordentlig utrustning när olyckan väl är framme. Senaste man på redaktionen att visa på just detta var Jonathan som under sitt rookie-race vid SM på Karlskoga fick hoppa av sin hoj på slutet av rakan efter att bromsarna slutat fungera. Han tumlade runt i närmare 200 km/h, men klarade sig undan med hjärnskakning och blåmärken. Mirakulöst är fel ord, även om tur alltid spelar viss roll, men störst betydelse hade hans säkerhetsutrustning av det dyrare slaget. En snabb överslagsräkning på vad allt kostar i handeln hamnar norr om 30 000 kronor. Dyrt för de flesta av oss, men det hade kunnat kosta betydligt mindre. 

I hojtokiga England har myndigheterna insett vikten av att subventionera den mest elementära utrustningen – hjälmen – och så länge du köper en godkänd kruka är den skattefri, det är till och med så pass förmånligt att du i samband med köpet inte betalar skatt på tillbehör som solvisir, kommunikationsutrustning och liknande. Detsamma gäller för övrigt även cykel­hjälmar. 

Ett liknande införande i Sverige skulle med största sannolikhet innebära både minskat antal skadade och omkomna, samtidigt som ekonomin skulle få lite fart. Fler skulle välja att köpa en ny hjälm, oseriösa hjälmtyper utan godkännande skulle saneras bort och klyftan mellan de som har råd med det bästa och något mediokert skulle minska. 

Den solidariteten tycker jag att vi har råd med!     

Annons

Annons