Ledare #7.14

Förra året var det en motorcyklist som omkom efter att ha kraschat i ett stort dieselspill på Tyresövägen (en 90-väg) utanför Stockholm. För ett par dagar sedan fick jag ett mejl från en läsare, han hade dagen innan kört samma sträcka och upptäckt ett nytt gigantiskt dieselspill. Han ringde till Trafik Stockholm som verkade ta det hela på allvar och skulle larma väghållaren omedelbart. Något senare dök också en varning upp på trafiken.nu där det stod att Trafikverket skulle ta åtgärda det innan kl. 11.00.

Samma eftermiddag när han körde åt andra hållet var spillet fortfarande kvar, det enda som var uppsatt var två koner i vägrenen med en skylt som varnade för ”slirig körbana”. Nästa dag var ena konen borta men spillet fortfarande kvar – oåtgärdat.

 

Claes Tingvall Myntade nollvisionen redan 1995 och enligt honom ska det ”inte vara dödsstraff på att göra misstag i trafiken”.  Min fråga är då, är det rimligt att en liten skylt kan anses vara adekvat åtgärd efter ett oljespill? Ett oljespill som, när skylten missas eller saknas, lätt kan leda till ytterligare ett dödsfall.

Enligt reglerna får inte friktionskoefficienten på asfalt vara lägre än 0,5 i genomsnitt mätt på en 20 meter lång vägsträcka. 20 meter är i sig orimligt långt, det krävs inte många meter halka innan en motorcyklist stupar, med det lämnar vi därhän för stunden. 

Jag har talat med Tomas Borg på Trafikverket och enligt honom har väghållaren inte möjlighet att friktionstesta begränsade spill. Och en remsa bred som en tredjedels fil är tydligen för smal. Beslutet om huruvida spillet ska få ”dunsta” bort eller saneras med absorb baseras på en okulär bedömning. Samma i mitt tycke grova och godtyckliga bedömning görs när skyltarna ska plockas bort och spillet så att säga är åtgärdat. 

Återigen; om en kon med skylt anses varning nog för ett dieselspill måste man ju rimligtvis ta reda på hur halt det faktiskt är. Eller är det bara slumpen som avgör?

Senaste utgåvan

Annonser

%d bloggare gillar detta: