Ledare #3.13

Vem hade trott att KTM skulle sälja fler motorcyklar än BMW för några år sedan, inte bara i ­Sverige, utan i hela världen? 2012 blev ett rekordår för den österrikiska tillverkaren, det i en tid då den europeiska marknaden minskade med 12,57 procent och den svenska med 9,1 – vilket också är en del av förklaringen till märkets snabba ökning. Att ta marknadsandelar i en lågkonjunktur är lättare, om du satsar vill säga.
Men jag tror det finns en betydligt enklare förklaring. KTM har alltid varit mycket tydliga i sin marknadsföring. ”Ready to race” har bankats in på samma sätt som ”my Toyota is fantastic” och liknande slogans. Att de breddat sitt modellprogram har givetvis också haft stor påverkan, men den betydande kraften bakom ökningen är med högsta sannolikhet deras envisa tjatande om märkets raceambitioner. Racing förknippas med prestanda och prestanda förknippas med körglädje, ett recept som tycks fungera för att sälja motorcyklar (och en massa annat). 
Det finns även andra tillverkare med liknande marknadsföringsstrategier som fött framgångar under denna lågkonjunktur, exempelvis Ducati. De stora japanska aktörerna har däremot inte visat samma intresse för säljknepet de senaste åren, främst för att de inte har behövt det, men kanske är det på gång.
För att spinna vidare på bilspåret ovan så gick Toyotas VD, Akio Toyoda, nyligen ut och sa att: ”I believe that if it’s not fun, it’s not a car”. Det kom från en av världens största (och rätt konservativa) biltillverkare… och det handlar om mainstream-bilar! Vad bör inte då gälla för motorcyklar?
Yamaha visade upp en helt ny generation ”roligare” trecylindriga motorer på motorcykelmässan i Italien i slutet av förra året, som ska sitta i nästa generation motorcyklar från tillverkaren. Honda har bekräftat en gatversion av deras MotoGP-racer och släppte oväntat Monkey-liknande MSX125. 
Kanske har mindre tillverkare som KTM satt en eldgaffel i baken på de stora jättarna. Personligen hoppas jag på det – för det kommer att leda till allsköns nya och roliga modeller!

Annons

Annons