Ledare #2.13

Du har säkert inte missat att det tredje körkortsdirektivet träder i kraft nu i ­början av januari. En följd av detta blir att man måste vara 24 år fyllda för att kunna gå direkt till tungt körkort, det vill säga över 48 hästkrafter och 0,2 ­hk/kg. Går du via mellankortet A2 kan du fortfarande köra upp för ditt tunga körkort efter två år. Så långt egentligen inga konstigheter, även om jag personligen vänder mig emot frihetsinskränkande förmynderi och det omyndigförklarande som det faktiskt innebär. EU har gjort bedömningen att det i första hand är effekten som är problemet för unga motorcyklister – punkt slut. 
I höstas, dokumentet är daterat till 14 november 2012, lämnades en proposition in angående nya gemensamma typgodkännanderegler inom EU. I den avhandlas en mängd saker varav en av de mer intressanta i just det här sammanhanget är Frankrikes 100-hästarsgräns för motorcyklar. Den ska nu tas bort, delvis för att EU ska få än mer likriktade regler men framför allt för att det inte finns någon forskning som visar på en koppling mellan olyckor och hög effekt.
Så i det ena fallet är effekten boven i dramat, i det andra inte – det är inte utan att man måste ifrågasätta deras resonemang.
 
Vad detta innebär för dig och mig, som sitter i kläm mellan ett EU som inte vet vilket ben det ska stå på och svenska verk/myndigheter som mer ofta än sällan tycks sakna all verklighetsförankring vet jag inte. Men vi som kollektiv måste kräva våra rättigheter och våga ta plats. En god början är att köra ännu mer hoj, jag utmanar och uppmanar er alla att köra minst tio procent mer under 2013 än 2012 – är ni på?!?